PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چه كالاهايي بيشتر به كشور قاچاق مي شوند؟



sharp
26-05-2012, 12:19
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، وزير صنعت، معدن و تجارت به تازگي در اظهاراتي تاكيد كرد كه تنها راه مبارزه با قاچاق كالا به كشور كاهش تدريجي تعرفه*هاي واردات است. مهدي غضنفري عنوان كرده كه ديگر در دنياي امروز نمي*توان به ديوار تعرفه*اي جلوي واردات و قاچاق كالا به كشور را گرفت.

اين اظهارات در حالي از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت مطرح مي*شود كه ايران براي ورود به سازمان جهاني تجارت اعلام آمادگي كرده و بايد ديد كه در راستاي پيوستن به اين سازمان جهاني ايران چقدر حاضر است تعرفه*هاي وارداتي خود را كاهش دهد. تعرفه*هايي كه بعضا آن*قدر سنگين هستند كه انحصار بازار داخلي در اختيار چند توليدكننده معدود قرار گرفته است. از جمله مي*توان به تعرفه سنگين واردات خودرو به كشور اشاره كرد كه انحصار بازار را در اختيار دو شركت داخلي قرار داده است.

در همين حال تازه*ترين گزارش مجلس ايران هم نشان مي*دهد كه تنها سه هزارم قاچاق كالا به كشور از سوي نهادهاي مسئول کشف می*شود.

از سوي ديگر براساس گزارش گمرک، در سالهاي اخیر بیشترین کالاهای مکشوفه شامل انواع سوخت مانند نفت گاز، نفت کوره، بنزین، انواع پارچه، لباس و پوشاک، کیف و کفش، مشروبات الکلی، مواد خوراکی مانند برنج، چای، میوه و آبمیوه، ماشین*آلات صنعتی و خانگی و وسایل نقلیه و لوازم یدکی، رایانه و قطعات آن، انواع تلفن همراه و ثابت و فلزات گرانبها شامل طلا بوده است. در واقع اين كالاها بيشترين سهم را در كل قاچاق كالا به كشور به خود اختصاص داده*اند. اگرچه به اين فهرست بايد كالاهايي مانند سيگار و محصولات آرايشي و بهداشتي را نيز اضافه كرد كه حجم زيادي از اين محصولات سالانه به كشور قاچاق مي*شود.

در گزارش مجلس همچنين عنوان شده كه شبکه*های عمده قاچاق کالا در مسیر خود از یک نیروی خرده*فروشی گسترده بهره*برداری می*کنند، در حالی که عناصر اصلی قاچاق در حاشیه نسبتا امنی قرار دارند