PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : طرح جامع گمرک نوین کلید خورد



مرتضی
07-05-2012, 08:53
رئیس کل گمرک ایران از اجرایی شدن طرح جامع گمرک نوین (نگین) از روز جاری خبر داد و گفت: دستیابی به گمرک الکترونیک ، اصلاح قوانین و مقررات، توانمندسازی نیروی انسانی ، اصلاح فرآیند ها و رویه های گمرکی و اصلاح شیوه های نوین مدیریتی مبتنی بر ریسک از مفاد اجرای این طرح است.

به گزارش ایرنا، عباس معمارنژاد افزود: گمرک در سطح بین المللی و ایران دارای دو هدف عمده تسهیل تشریفات به معنای افزایش سرعت و کاهش هزینه براساس تقاضای فعالان اقتصادی و از طرفی اجرایی کردن انتظارات دولت در اجرای درست قوانین و مقررات و همچنین نظارت بر ورود و خروج کالا و مسافر از کشور است. وی با بیان آنکه دستیابی به این اهداف نیازمند دقت بیشتر در گمرک است ، اظهار کرد: برای دستیابی به این اهداف باید در ابعاد مختلف نظیر شیوه های مدیریت ، قوانین و مقررات ، منابع انسانی ،فرآیندها و رویه های گمرکی تغییراتی ایجاد و شیوه ها و رویکردهای نوین و مدرنی را برای انجام تشریفات گمرکی اجرایی کنیم.

معمارنژاد تصریح کرد: بر همین اساس از سال گذشته بحث اجرای طرح جامع گمرک نوین ( نگین ) را در دستورکار قرار دادیم و از امروز نیز اجرای آن آغازمی شود. وی توضیح داد: این طرح دارای چهار فاز است که در فاز اول آن مشاور طرح ، فعالیتش را به صورت رسمی از امروز اجرایی می کند تا زمینه دستیابی به نقشه راه و برنامه مدون برای گمرک نوین ایجاد شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان آنکه ،در فاز دوم، طرح های محوری با هدف تغییرات اساسی در فرآیندهای گمرکی اجرایی می شود، اظهار کرد: در فاز سوم نیز طرح به صورت ملی اجرایی می شود و در فاز چهارم نیز تثبیت طرح ها و پشتیبانی برای تداوم آنها در دستورکار قرار می گیرد.

معمار نژاد گفت: در پایان اجرای این طرح که ۳۶ ماه زمان برای آن در نظر گرفته شده ، گمرک می تواند تمام تقاضای فعالان اقتصادی و دولت را اجرایی کند. وی با بیان آنکه نباید تصور کرد که طرح جامع گمرک نوین مترادف با الکترونیکی کردن گمرک است، افزود: الکترونیکی کردن گمرک یکی از اجزای طرح نوین است. وی گفت: نمی توانیم از فناوری های نوین، خصوصیات و ویژگی های گمرک الکترونیک استفاده کنیم، مگر آنکه مقررات را اصلاح و شیوه های نوین مدیریتی مبتنی بر مدیریت ریسک را اجرایی و توانمندی کارکنان را افزایش دهیم.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: باید با توجه به اینکه به دنبال تخصیص بهینه منابع و امکانات هستیم، با مدیریت خطر، محموله های پرخطر را شناسایی و کنترل را بیشتر کنیم . معمارنژاد درخصوص وضعیت کنونی سرعت و دقت در گمرک گفت: میانگین زمانی واردات در ایران حدود ۳۲ روز و صادرات ۲۵ روز است که البته در این مدت چهار مرحله آماده کردن اسناد گمرکی ، کنترل گمرکی و فنی ، تخلیه و بارگیری در بندر و حمل و نقل داخلی انجام می شود.
گمرک
وی ادامه داد: در هماهنگی با معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری و سایر سازمان های مرتبط قرار است این مدت زمان برای امسال و سال آینده ۲۰ درصد کاهش یابد. معاون وزیر اقتصاد ، میانگین زمان انجام تشریفات گمرکی در دنیا را ۱۵ روز اعلام کرد و گفت: بر همین اساس باید ۱۷ روز از زمان تشریفات واردات و ۱۰ روز از زمان تشریفات صادرات کاسته شود.