ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 13
  1. #1
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    171
    988
    کاربر فعال

    حمـــــــــــــــــل و نقـــــــــــــــل هـــــــــــــــوائی

    با سلام خدمت همه دوستان عزیز و گرامی

    حمل و نقل هوایی، موضوعی هست که من اطلاعات زیادی راجع بهش ندارم و در واقع هدفم از آغاز این موضوع اینه که بهانه ای بشه برای

    تحقیق و جستجو برای خودم تا بیشتر بدونم و دانسته هام رو اینجا بنویسم تا شما هم استفاده کنید....خیلی خیلی خوشحال خواهم

    شد اگه مشارکت کنین و هرچیزی که میدونین بنویسین و هر چیزی که نمیدونین همینجا بپرسین...

    بحث رو با یــــــــاتـــــــــا آغاز میکنم:

    یاتا (IATA؛ سر واژه عبارات انگلیسی International Air Transport Association) انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی. سازمانی است

    بین المللی، متشکل از بسیاری از شرکتهای هواپیمایی که پس از جنگ جهانی دوم و در آوریل 1945 در شهر هاوانا بنیان نهاده شد تا به

    حل مسائلی که در اثر گسترش سریع حمل و نقل هوایی به وجود آمده بود بپردازد. این انجمن جایگزین اتحادیه ترافیک هوایی گردید که بعد

    از جنگ جهانی اول در سال1919 در شهر لاهه جهت حمل و نقل هوایی منظم بنیان گذاری گردیده بود. یاتا بمنزله پارلمان و شخصیت

    جمعی بیش از 110 شرکت های هوایی و نماینده آن ها در سازمانهای بین المللی می باشد. یاتا انجمنی است غیر دولتی، بین المللی,

    غیرانحصاری و غیرسیاسی با هدفی معلوم و امکان عضویت دلخواه در آن. یاتا در اموری نظیر: استاندارد کردن قیمت ها، بلیت ها، بارنامه

    ها و... فعالیت دارد.

    [Only Registered and Activated Users Can See Links. Click Here To Register...]

    اهداف یــــــــــاتــــــــــا


    1. توسعه و ترغیب حمل و نقل هوایی ایمن، مرتب و اقتصادی به نفع مردم دنیا، تشویق بازرگانی هوایی و مطالعه مسائل مربوط به آن.

    2. ایجاد وسیله و امکان همکاری میان شرکت های هوایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم دست اندر کار حمل و نقل هوایی بین المللی میباشند.

    3. همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ایکائو) و دیگر سازمان های بین المللی.
    ویرایش توسط مرتضی : 13-12-2011 در ساعت 12:37
  2. #2
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    171
    988
    کاربر فعال
    اعضا یاتا

    اعضاء یاتا شرکت های هواپیمایی هستند که دارای پروازهای منظم برنامه ای خارجی بوده و دولت آنها باید عضو ایکائو باشد که این اعضاء

    پس از عضویت به دو گروه اعضای فعال (ACTIVE MEMBER) و اعضای وابسته (ASSOCIATE MEMBER) تقسیم می شوند که هر دو گروه در

    جلسات یاتا شرکت می کنند ولی فقط اعضای فعال حق رأی دارند.

    انجمن آمریکایی حمل و نقل هوایی (اتا) American Air Transport Association ـ AATA

    انجمن اروپایی حمل ونقل هوایی (ایتا) European Air Transport Association ـ EATA

    این انجمنها زیرمجموعه های قاره ای یاتا هستند ومقرآنها نیز در مقر یاتا در شهر مونترال می باشد.

    کمیته های یـــــاتـــــا


    یاتا برای انجام فعالیت های خود بین کمیته های مختلف تقسیم کار نموده است که این کمیته ها عبارتند از:

    کمیته مالی انجام امور مربوط به حسابداری و تصفیه حساب بین شرکتهای هوایی در رابطه با تجارت فی مابین آنها را عهده دار می

    باشد. همچنین مسائل شرکتهای هوایی در رابطه با ارز و مبادله آن مالیات و مطالبات, بیمه و آمار به این کمیته مربوط می شود.

    کمیته فنی همکاری شرکتهای هوایی در زمینه های عملیاتی و فنی از طریقه کمیته فنی یاتا امکان پذیر می گردد. فعالیت فنی یاتا

    مبتنی بر تبادل اطلاعات و تجارب بین شرکتهای هوایی می باشد.

    کمیته حقوقی با موارد و مسائل حقوقی که به نحوی به حمل و نقل بین امللی ارتباط پیدا می کند سر و کار دارد. همچنین تدوین

    نظریات شرکتهای هوایی در رابطه با مسائلی نظیر مسئولیت و تعهدات شرکتهای هوایی در قبال یکدیگر و مسافران بخشی از وظایف این

    کمیته می باشد.

    کمیته ترافیک
    در برگیرنده کلیه فعالیتهای بازرگانی شرکتهای هوایی می باشد. یاتا به عنوان یک انجمن خصوصا مایل به تسهیل امور

    بین شرکتهای هوایی از جمله استاندارد کردن فرمها, رویه ها و توافق های مربوط به هندلینگ می باشد. از طرف دیگر یاتا به منزله آژانسی

    نیمه دولتی است که بسیاری از دولتها مسئولیت مذاکره قراردادهای بین المللی مربوط به نرخ و قیمتها را به آن محول نموده اند تا نهایتاً

    پس از تصویب دولتها به مرحله اجرا درآید.

    کمیته پزشکی
    متشکل از مشاورین و متخصصین در امر پزشکی ارلاین می باشد. کار این کمیته بررسی عوامل روان تنی می باشد

    که ممکن است سلامت و ایمنی کارکنان پرواز و مسافرین را تحت تاثیر قرار دهد این کمیته کانالی ارتباطی برای همکاری ارلاین با سازمان

    بهداشت جهانی می باشد.


    مقر اصلی یاتادر مونترال کانادا میباشد و مرکز کمیته مالی یاتا در ژنو بوده و از قسمت های مهم آن اداره مفاصا حساب یاتا

    (CLEARING HOUSE)میباشد که شرکتهای هواپیمایی درآمدهای حاصل از مسیرهای اینترلاین خود را از طریق آن تصفیه میکنند.
    ویرایش توسط جاده ابریشم : 11-12-2011 در ساعت 16:17
  3. #3
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    121
    765
    کاربر فعال
    هزینه حمل و نقل هوایی خیلی خیلی بالاست. اصلا نمیصرفه. فقط واسه ارسال نمونه محصول میشه ازش استفاده کرد.
  4. #4
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    121
    765
    کاربر فعال
    البته یه خوبی که داره اینه که سرعتش خیلی بالاست. غیب گفتماا :dread::rugby::rugby::rugby:
  5. #5
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    محل سکونت
    گوانگجو- چین
    نوشته ها
    1,625
    4,856
    مدیر ارشد
    مدیر ارشد
    سلام ترانسپورتر عزیز...

    آره حق با شماست... هزینه در حمل هوایی کالا خیلی بالاست ولی مزیت حمل سریع رو نباید فراموش کرد که مزیت بسیار مهمی هست

    و گاهی این حمل سریع اونقدر مهم هست که هزینه رو پوشش میده...

    مثل حمل و نقل گل در سطح جهانی و یا کالاهای دیگه که الان حضور ذهن ندارم ولی میتونم بعدا برات نام ببرمشون...
  6. #6
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    171
    988
    کاربر فعال
    با سلام خدمت دوستان عزیز

    چند روز به علت مشغله کاری نبودم و نشد که مطلبی بنویسم...چند روز پیش یه مقاله در مورد حمل و نقل هوایی خوندم که جالب بود.

    سعی میکنم که خلاصه و بخشهای مهمش رو اینجا بیارم..امیدوارم بدردتون بخوره :

    در طول تاريخ، خاورميانه به عنوان تقاطع سه قاره آسيا، اروپا و آفريقا شناخته شده است. در كنار فضاي رقابتي ايجاد شده در اين منطقه
    براي جذب پرواز هاي باري و ترانزيتي، ايران با توجه به وسعت، موقعيت خاص جغرافيايي و ايمني فضاي هوايي، به عنوان يك چهار راه اصلي
    در منطقه خاورميانه جايگاهي منحصر به فرد داشته و دارد. متاسفانه بدليل عدم توجه كافي به موضوع مديريت حمل بار در سال هاي گذشته، كشور ما از نظر كيفيت زير ساخت هاي حمل ونقل هوايي در ميان130كشور جهان رتبه پاييني دريافت كرده است.

    انبوه توليدات با ارزش بالا و نياز مبرم به انتقال سريع آنها در سطح بين المللي، منجر به تخصيص40 درصد از كل ارزش تجارت جهاني در بخش هوايي شده است، حال آن كه اين سهم تنها كمتر از 2 درصد سهم وزني آن را شامل مي شود. توليدكنندگان محصولات و همچنين صاحبان كالابا نياز به جابجايي سريع مرسولات، براي بهره مندي از مزاياي رقابتي حمل هوايي بار در زمينه تامين نياز هاي پيوسته و مستمر امروزي، ناگزير به استقرار در اراضي هم جوار فرودگاه هاي بين المللي و يا نواحي با دسترسي سريع و آسان به اين نواحي هستند.

    از طرفي حمل و نقل هوايي بار، در رقابت فرا مليتي بين شركت ها، جذب سرمايه گذاري خارجي، توسعه اقتصادي و ايجاد اشتغال نقش بسيار مهمي ايفا ميكند. لذا به اين بخش از صنعت حمل و نقل نه تنها بعنوان يك پشتيبان تجاري، بلكه به عنوان يك فرصت ساز در حوزه توليد كسب و كار و توسعه اقتصادي مي توان نگاه كرد.
    ویرایش توسط جاده ابریشم : 15-12-2011 در ساعت 12:02
  7. #7
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    171
    988
    کاربر فعال
    بعد از خلاصه مقدمه ای که در پست قبلی آوردم یه مروری هم به تاریخچه حمل هوایی میکنیم...

    در واژه نامه حمل و نقل، بار هوايي بعنوان واژ هاي جامع، به مرسولات پستي و كالاهايي كه با سرويس هوايي حمل ميشوند،اطلاق ميشود.
    در نتيجه بار هوايي شامل : پست هوايي بين المللي و سرويسهاي پست درجه يك، ارسال اسناد حقوقي و اداري و انواع كالاهايي است كه با اين سرويس جابجا ميشوند. حمل و نقل هوايي بار، كم سابقه ترين شيوه حمل و نقل است.در حالي كه قرن 18تحت سلطه حمل و نقل بين المللي دريايي قرار داشت، در طول قرن19 حمل ونقل ريلي توانست جايگاه اصلي را به خود اختصاص دهد. با معرفي اتومبيل و كاميون در قرن20، حمل و نقل جاده اي تبديل به رايج ترين شيوه حمل و نقل شد و براي اولين بار امكان ارايه سرويس هاي درب-به-درب را فراهم كرد.قرن21 شاهد رشد بيش از پيش فن آوري اطلاعات و ارتباط تنگاتنگ ملت ها چه از بعد اقتصادي و چه از بعد فرهنگي بوده است كه رشد جابجايي هاي بين المللي را به دنبال داشته است.

    اين پيشرفت ها منجر به يكپارچه شدن اقتصاد ملت ها و شكل گيري زنجيره هاي تامين بين المللي شده است، كه خود مستلزم استفاده از يك سيستم حمل ونقل تركيبي قابل اطمينان و سريع است.به لطف استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته نظير ابزار هاي رديابي و يا استقبال گسترده از ارايه سرويس هايي نظير "درست به موقع " امروزه امكان تحويل مرسولات در سطح بين المللي در زماني تنها معادل72ساعت فراهم آمده است.اين تحويل سريع فرا مرزي مرسولات تنها در سايه حمل ونقل هوايي ميسر شده است.به رغم برتري بخش مسافري از حيث اهميت و ابعاد، صنعت هوايي بار بعنوان يك بخش اقتصادي قابل توجه، از يك نرخ رشد ثابت در حدود 3-2 درصد از سالهاي 1960 برخوردار بوده است. با توجه به روند جهاني شدن و اهميت رو به افزايش اقتصاد بين المللي، حتي انتظار مي رود رشد بخش باري صنعت هوايي شتاب بيشتري به خود بگيرد.
    ویرایش توسط جاده ابریشم : 15-12-2011 در ساعت 12:11
  8. #8
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    171
    988
    کاربر فعال
    براي اینکه به موضوع بهتر پرداخته بشه ويژگي ها و خصوصيات اين بخش رو با یک تقسیم بندی تشریح میکنیم:

    - ويژگيهاي صنعت حمل ونقل هوايي بار

    كالا هاي مناسب براي حمل و نقل هوايي

    در مقايسه با ساير شيو ه هاي حمل ونقل، مهمترين ويژگي بخش هوايي بالا بودن شاخص ارزش بر تن براي كالاهاي جابجا شده است.
    بعنوان مثال، متوسط شاخص ارزش بر تن براي حمل و نقل هوايي در ايالات متحده در سال ،2001 معادل 86500 دلار بوده است كه در مقايسه
    با مقادير حمل و نقل جاد هاي2194 دلار،ريلي959 دلار و دريايي563 دلار، رقم به مراتب بالاتري است.حمل و نقل هوايي بميزان قابل توجهي
    گرا نتر از حمل و نقل زميني است و اين موضوع باعث ميشود اين شيوه حمل و نقل تنها براي صنايعي استفاده شود كه اهميت حياتي براي
    آن صنعت دارد.

    حوزه حمل و نقل هوايي عمدتا براي دو گروه از محصولات جذاب است:
    1- كالاهاي گرا نقيمت
    2- كالاهاي زمان-حساس

    كالاهاي گران قيمت اقلامي نظير :
    • كالاهاي پزشكي
    • قطعات الكترونيكي
    • تجهيزات تصوير برداري
    • مواد شيميايي
    • قطعات ماشين
    • قطعات شكستني

    از آن جا كه زمان سفر مرسولات هوايي در مقايسه با مرسولات جاده اي، ريلي و دريايي كوتاه تر است، در نتيجه با خطر آسيب پايين تري
    روبرو هستند. بعنوان مثال تجهيزات پزشكي ويا شيميايي در شرايط مرطوب و در دما هاي كنترل نشده آسيب پذيرهستند و يا تجهيزات الكترونيكي
    و قطعات ماشين آلات در ساير شيوه هاي حمل و نقل با مسيري ناهموار روبرو هستند كه ممكن است منجر به آسيب ديدگي قبل از تحويل شود.

    گروه دوم محصولات شامل كالاهاي زمان-حساس است:
    • كالاهاي فاسد شدني نظير گل، ميوه و سبزيجات
    • حيوانات زنده
    • محصولات غذايي
    • البسه و كفش
    • كالاهاي اورژانسي نظير دارو و قطعات يدكي

    به عنوان مثال كالاهاي اورژانسي و يا قطعات يدكي نيازمند حمل ونقل سريع و قابل اطمينان به منظور حفظ خود كالا و همچنين بازار مصرف
    آن هستند. تا آ نجا كه تاخيري حتي به مدت دو روز ميتواند منجر به بلا استفاده شدن اين كا لاها شود. از طرف ديگر حمل و نقل هوايي براي
    كالاهايي با الگوي مصرف غير قابل پيش بيني نيز حياتي است. چرا كه اينگونه محصولات با تكيه بر يك زنجيره تامين سريع، ميتوانند به نيا زها
    و سفار شهاي ناگهاني واكنش به موقع نشان دهند
  9. #9
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    171
    988
    کاربر فعال
    بازيگران اصلي صنعت بار هوايي و انواع خدمات
    بازيگران اصلي بازار حمل هوايي بار را مي توان به صورت زيردستبندي كرد:

    شركتهاي تركيبي
    : خطوط هوايي سنتي كه در هر دو بخش مسافري و باري اشتغال دارند و بار در خلال هواپيماهاي مسافري جابجا مي شود.
    خطوط هوايي اختصاصي بار: اين شركت ها فقط به حمل ونقل هوايي بار اشتغال دارند.
    يكپارچه كنندگان خدمات: تشكيلاتي كه شيوه هاي مختلف حمل ونقل را به هم پيوند داده و يك سرويس كامل ارايه ميدهند.
    پيشران هاي بار: شركت هايي كه سرويس هاي توزيع شامل لجستيك را ارايه ميدهند.

    سرعت و قيمت در صنعت بار هوايي، دو عامل كليدي در رقابت براي ارايه سرويس به مشتريان هستند. در حال حاضر بزرگترين شركت
    بار هوايي و ارايه كننده خدمات يكپارچه در جهان شركت فدكس با بيش از11 ميليون تن-كيلومتر در مقام اول و شركتهاي لوفتهانزا و يو پي اس
    در مقا م ها ي هاي بعدي قرار دارند.
    به دنبال افزايش تقاضا براي سرويس هاي درب-به-درب در مقايسه با سرويس هاي فرودگاه به فرودگاه، بار هوايي ارتباط روزافزوني با حمل ونقل
    زميني پيدا كرده است. در نتيجه يك پارچه سازي حمل و نقل جاده اي، ريلي و هوايي و همكاري شركت هاي ارايه دهنده خدمات هوايي و زميني
    ضروري شده است.
    امروزه با وجود بازار هاي بين المللي و رقابت بر پايه زمان، ارسال بار از طريق هوايي سريع ترين و رايج ترين شيوه حمل ونقل براي توليدات با حجم
    كوچك تا متوسط است. با اين وجود شركت هايي كه حمل ونقل هوايي بار ماهيت وجودي آن ها باشد هنوز نادر هستند. شركت هاي مسافري 75درصد
    و شركت هاي اختصاصي 15درصد از ظرفيت كل حمل ونقل هوايي بين المللي را به خود اختصاص داد هاند. اين امر بدليل تاثير مافزاينده تركيب سرويس
    باري و مسافري و سودآوري بالاتر آن است. چرا كه هزينهاي جاري خطوط هوايي مسافري معمولا با بهاي بليط بطور كامل پوشش داده مي شود؛ از اين رو
    اضافه كردن سرويس بار به بخش مسافري، تجارتي با سود خالص براي اين شركت ها خواهد بود.

    پشتيباني نوين و مديريت هزينهاي تاثيرگذار بر بار هوايي

    فرآيند ساخت و توليد پيشرفته، متشكل از يك شبكه جهاني توليد و مونتاژ با انتقال قطعات از يك نقطه به نقطه ديگر و بعضا بازگشت مجدد بعد از
    ساخت و يا مونتاژ است. بعنوان مثال شركت تجهيزات تگزاس، چيپهاي (تراشه) توليدي خود در امريكا را به سنگاپور ارسال ميكند و محصول نهايي
    بعد از مونتاژ در سنگاپور به امريكا باز گردانده ميشود.
    شركتهاي ديگر كه در مقياس جهاني تجارت ميكنند؛ بعضا حتي از يك الگوي مونتاژ گسترد ه تر با يك سيستم مديريت پشتيباني پيچيده استفاده
    ميكنند؛ تا ضمن بهينه كردن زنجيره تامين خود، زمان رسيدگي به سفار شهاي را نيز بطور مستمر كاهش دهند. در حقيقت بسياري از شركتها با
    نگرش به ايده "هزينه كلي توزيع و حمل "، حمل و نقل هوايي را برخلاف آنچه در ظاهر به نظر ميرسد، سودمندتر از ساير شيوه ها براي خود يافته اند.
    ايده هزينه كلي توزيع و حمل نه تنها هزينه هاي پايه اي حمل ونقل را به احتساب ميآورد؛ بلكه ساير عواملي كه ميتوانند موجب تحميل تاخير و يا اضافه
    بها شوند را نيز در نظر ميگيرد عواملي چون:

    • هزينه و زمان لازم براي بسته بندي
    • هزينه هاي مربوط به بيمهگ يهاي صنعت حمل ونقل هوايي بار
    • هزينه هاي انبارداري
    • هزينه هاي اداري
    • هزينه ارزش افزوده

    هزينه اي مربوط به بيمه و بسته بندي بطور قابل ملاحظه اي در بخش هوايي كمتر است. چرا كه خطر آسيب ديدن و يا دزديده شدن كمتر است.
    بعلاوه هزينه اي مربوط به انبارداري و يا احتساب ارز ش افزوده را با استفاده از ايده تحويل درست و به موقع ميتوان به حداقل رساند. اين درحالي
    است كه ساير شيوه هاي حمل ونقل اغلب نيازمند سرمايه گذاري بيشتر براي نگهداري و انبار كالا هستند.
  10. #10
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    171
    988
    کاربر فعال
    مقايسه بخش بار هوايي با بخش مسافري

    در نگاه اول بخش حمل ونقل هوايي بار ممكن است بسيار شبيه به بخش مسافري بنظر برسد. با وجود اين كه شباهت هاي زيادي
    در هر دو بخش وجود دارد، اما بعضي ويژگي ها مخصوص بخش باري است.

    سفر هاي بخش مسافري عمدتا به صورت سفرهاي رفت و برگشت هستند، حال آن كه در بخش باري معمولا سفرها به صورت يك طرفه انجام مي شوند كه مشكل برنامه ريزي سفر بازگشت را به دنبال خواهد داشت.

    بخش باري با وزن بالاتر و اندازه و شكل متغير مرسولات روبرو است.

    با توجه به اينكه تحويل سريع مهمترين عامل در بخش باري است، صرف مسير انتخابي، به شرط آنكه تحويل به موقع انجام شود؛ از اهميت
    زيادي برخوردار نيست. در حالي كه در بخش مسافري نميتوان به بهانه صرفه جويي در زمان، مسافران را به دفعات جابجا كرد.

    خلباني كه در شركتهاي باري كار ميكند در مقايسه با خلبان بخش مسافري نياز به تجربه كمتري دارد، چرا كه با مسوليت كمتري
    در كار خود روبرو است.

    حمل ونقل در بخش باري بصورت چند وجهي است؛ به اين معني كه اين بخش شيوه هاي گوناگوني از سرويس و وسايل نقليه را براي ارايه
    يك سرويس درب-به-درب بكار ميگيرد؛ در صورتي كه بخش مسافري شامل تك پرواز از يك فرودگاه مبدا به يك فرودگاه مقصد است.

    ساعتهاي اوج در حمل ونقل بار در اواخر بعد از ظهر و بعد از تعطيلي كسب وكار اتفاق ميافتد؛ بويژه در بخش بار هوايي اين اوج در
    طول ساعات شب اتفاق ميافتد. حال آ نكه برخاست هواپيماهاي مسافري معمولا براي ساعات روز برنامه ريزي ميشود.

    در كل ميتوان گفت، بار هوايي نه تنها متفاوت از بخش مسافري است؛ بلكه جايگاه آن در مقايسه با ساير شيو ههاي حمل بار نيز بسيار متفاوت است

    مقايسه شيوه هاي گوناگون حمل و نقل بار با نگاه زمان و هزينه


    با وجود اينكه سمت و سوي كلي در جهت جذب گرو ههاي بيشتري از محصولات براي بازار حمل هوايي بار است، ولي به هر حال گروهي
    از محصولات با شاخص پايين ارزش به وزن نميتوانند هزينه بالاي حمل ونقل هوايي را توجيه پذير كنند، محصولاتي نظير: غلات،شمش فلزات
    و يا ذغال سنگ..
    به هر حال پاسخ صريح و شفافي براي اين سوال كه چه زماني حمل ونقل هوايي بهترين گزينه براي يك كسب و كار است، وجود ندارد، بلكه
    اين مشتريان هستند كه به صورت موردي تصميم ميگيرند كه آيا عامل زمان، بعنوان برتري اصلي حمل هوايي براي آنان سودمند است يا خير؟
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 13

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربران برچسب زده شده

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •