ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. #1
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    نوشته ها
    28
    168
    کاربر جدید
    کاربر جدید

    کارنه تیر چیست؟

    مطلب از آقای محمدرضا عادلی

    کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا درچارچوب کنوانسیون تیر(TIR) درکشورمبدا صادر می شود وبه موجب آن کالا دروسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند وتا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی وخروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.


    اغلب مردم با مشاهده علامت TIR درقسمتهای جلو وعقب وسایل نقلیه ، ازخود می پرسند که این علامت چه مفهومی دارد وبه چه منظوری از آن استفاده می شود؟ بهمین منظور مقاله ای که توسط آقای حمید رضا اشرف زاده نوشته شده ودرماهنامه بررسیهای بازرگانی نیز درج گردیده می تواند پاسخ روشنی برای این علاقمندان باشد.

    کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا درچارچوب کنوانسیون تیر(TIR) درکشورمبدا صادر می شود وبه موجب آن کالا دروسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند وتا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی وخروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

    درحمل ونقل بین المللی جاده ای ، وسایل نقلیه وکالاها برای عبور (ترانزیت) ازخاک هرکشور باید درمرز ورودی ، پس از تنظیم اظهارنامه ترانزیت مورد بازرسی گمرکی قرارگیرد وصاحب کالا بسته به مقررات داخلی آن کشور سپرده نقدی یا ضمانت نامه تودیع کند ودر اظهارنامه متعهد گردد که کالا تا موعد مقرر درپروانه ترانزیت از مرز خروجی تعیین شده خارج خواهد شد . در اغلب موارد این تشریفات گمرکی سبب تاخیر ومعطلی وسیله نقلیه می شود وهزینه های اضافی به بار می آورد ، ضمن اینکه احتمال دارد کالا دراین میان خسارت دیده یا سرقت شود.

    به منظور تسریع درحمل ونقل بین المللی ، کاستن از تشریفات گمرکی وجلوگیری ازخسارتهای احتمالی درجریان ترانزیت بین المللی کالا، کنوانسیونی تحت عنوان ((کنوانسیون گمرکی مربوط به حمل ونقل بین المللی کالا درجاده ها تحت کارنه های تیر )) به ابتکار اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده ای درسال ۱۹۵۹ منعقد شد که درسال ۱۹۷۵ جای خودرا به کنوانسیون دیگری با همین عنوان داد.

    طبق این کنوانسیون سندی برای ترانزیت بین المللی کالا صادر می شود که کارنه تیر یا دفترچه تیر نام داردو بدین منظور اعضای کنوانسیون موظف هستند سازمانی را برای صدور کارنه تیر وتضمین پرداخت هزینه های ناشی از تخلفات از مقررات کنوانسیون تعیین نمایند.
  2. #2
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    نوشته ها
    28
    168
    کاربر جدید
    کاربر جدید
    به موجب قانون الحاق ایران به کنوانسیون مزبور ، مورخ ۱۳۶۳ ، اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن به عنوان موسسه صادرکننده وضامن کارنه تیر مشخص شده است.

    *کارنه تیر به زبان فرانسه چاپ می شود ، مع هذا ممکن است دارای صفحات اضافی شامل ترجمه متن کارنه به زبان کشور محل صدور باشد.کارنه تیر که برای موسسات حمل ونقل مورد تایید وصرفا برای حمل جاده ای کالا صادر می شود ، فرم استانداردی دارد. برای کالاهای هروسیله نقلیه ، ترکیبی از وسایل نقلیه(وسایل نقلیه متصل شده به یکدیگر) یا برای چندین کانتینر که برروی یک وسیله نقلیه یا ترکیبی از آنها بارشده اند ، یک کارنه تیر صادرمی شود که فقط برای یک سفر معتبر است.برروی کارنه شماره اسناد جداشدنی برای کنترل گمرکی واسناد تصفیه برای عملیات حمل ونقل ذکر شده است.تعداد برگه های کارنه تیر برحسب تعداد کشورهای واقع بین مبدا ومقصد کالا بین حداقل ۶ وحداکثر ۲۰ برگ متفاوت است. این صفحات دارای شماره های ۱و۲ هستند که آنهارا اصطلاحا وله( (voletمی نامند وبر روی آنها تمام مشخصات کالا ذکر می گردد.

    درصورتیکه کالا فقط بین یک گمرک مبدا ویک گمرک مقصد حمل شود کارنه باید حداقل دارای دوبرگ برای کشور مبدا ودوبرگ برای کشور مقصد ودوبرگ برای هرکشوری باشدکه از آن عبور می کند.برای هرمحل اضافی جهت بارگیری یا تخلیه دوبرگ دیگر لازم است .

    به علاوه ، طبق کنوانسیون تیر ، لازم است که وسیله نقلیه پس ازبارگیری ، درگمرک کشورمبدا بازرسی ولاک ومهر (سیم وسرب یا پلمپ) شود وپلاکهای مستطیل شکل با علامت TIR در قسمتهای جلو وعقب وسیله نقلیه نصب گردند.برای جلوگیری ازسوء استفاده ، طرفهای کنوانسیون باید نمونه مهرهائی را که بکار می برند برای یکدیگر ارسال دارند.وسیله نقلیه وکانتینر خودنیز باید طبق استانداردهای مقرر درضمائم کنوانسیون باشد. درصورت رعایت مقررات کنوانسون ، دارندگان کارنه تیر می توانند پس ازپلمپ وسیله نقلیه درگمرک محل بارگیری یا در نزدیک ترین گمرک به این محل درکشور مبدا ، بدون معطلی وبدون انجام تشریفات گمرکی ناظر بر ترانزیت خارجی ، کشورهای مختلف را پشت سر گذاشته وتا مقصد نهائی به راه خود ادامه دهند؛ به عبارت دیگر ، مقامات گمرکی کشورهای بین راه الزامی ندارندوسیله نقلیه وکالا را مورد بازرسی کامل قرار دهند. مگراینکه در موارد استثنائی انجام چنین بازرسیهائی ضرورت پیدا می کند، که دراین صورت وسیله نقلیه مجددا پلمپ خواهد شد.

    گرچه کارنه تیر ، حمل کننده وصاحب کالا را از الزام به تنظیم اسناد گمرکی کشورهای بین راه وتودیع سپرده یا ضمانت نامه ویژه ترانزیت معاف می دارد، ولی مانع اجرای محدودیتها ونظارت هائی که طبق مقررات داخلی این کشورها درزمینه های اخلاقی، بهداشتی وامنیت عمومی وجوددارد، نمی شودو وصول عوارضی را که ممکن است به موجب همین مقررات پیش بینی شده باشد ، منتفی نمی سازد. همچنین مقامات گمرکی ممکن است برای حمل کالا درقلمرو کشورمتبوع خود محدودیتهای زمانی برقرار کرده یا تقاضا نمایند که وسیله نقلیه مسیر مشخصی را طی کند یا برای جلوگیری از سوء استفاده ، لازم تشخیص دهند که وسیله نقلیه به هزینه حمل کننده همراهی (اسکورت) شود.
  3. #3
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    نوشته ها
    28
    168
    کاربر جدید
    کاربر جدید
    طبق کنوانسیون تیر موسسه ضامن ، تعهد می کند که درصورت تخلف دارنده کارنه تیر ازمقررات این سند، حقوق وعوارض گمرکی متعلق به کالا وهرگونه عوارض تاخیر ، بهره های مربوط را طبق قوانین ومقررات کشوری که جرم درآن واقع شده بپردازد.البته این تضمین رافع مسئولیت اشخاصی نیست که از مقررات کنوانسیون تیر تخلف کرده اند . مسئولیت ضامن درقبال مقامات یک کشور عضو کنوانسیون فقط اززمانی آغاز می شود که کارنه تیر از طرف مقامات گمرکی آن کشور مورد قبول قرار گرفته باشد ؛ به علاوه ، مسئولیت موسسه ضامن تنها درقبال کالاهائی نیست که درکارنه ذکر شده اند ، بلکه شامل کالاهائی نیز می گردد که درکارنه گنجانده نشده ولی به طورغیرقانونی درقسمت پلمپ شده وسیله نقلیه یا کانتینر قرار دارند. به هرحال ، زمانی که مقامات گمرکی کشوری بدون قید وشرط کارنه تیررا تصفیه می کنند ، دیگر نمی توانند از موسسه ضامن مبالغ فوق الذکررا مطالبه کنند ، مگراینکه مقاصا حساب مجعول باشد.
  4. #4
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    محل سکونت
    تهران
    سن
    32
    نوشته ها
    919
    4,791
    نوشته های وبلاگ
    1
    مدیریت کل سایت
    مدیر کل انجمن
  5. #5
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    نوشته ها
    201
    1,463
    کاربر فعال
    مطلب خوبی بود ممنون بازرگان پیشه عزیز
  6. #6
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    ايران
    نوشته ها
    834
    1,337
    مدیر بخش

    كارنه تير

    كارنه تير
    سند گمركی است برای ترانزيت بين المللی كالا در چهارچوب قوانين ((تير)) اين سند در كشور مبدأ صادر شده و حاوی مشخصات كاميون و كالا می باشد و به موجب آن وسيله نقليه جاده ای از كشور مبدأ از طريق قلمرو كشورهای بين راهی بدون بازرسی گمركی عبور می نمايد البته اين عبور بدون بازرسی نياز به اقدامات تعيين شده از قبل به شرح زير دارد:
    1_ پلمب وسيله نقليه حامل كالا در گمرك مبدأ
    2_ اجرای دستورالعمل حفاظتی برای انواع محفظه و يا كانتينر، به منظور جلوگيری از هرگونه قاچاق
    3_ تامين پوشش هرگونه ريسكی در حقوق و عوارض گمركی در طول سفر توسط موسسه ضامن
    دفترچه تير
    دفترجه تير توسط سازمان ايرو (Internationl Road transport Union) اتحاديه بين الملل حمل و نقل زمينی كه مركز آن در ژنو است چاپ و به موسسات ضامن واگذار می گردد. جلد اين دفترچه منقوش به علامت ايرو (IRU) كه بر روی آن تعداد وله شماره كارنه تير، كشور مبدا، كشور مقصد، امضاء سازمان ايرو، تاريخ اعتبار كارنه تير، شماره كاميون، شماره فتوگرافی، و مشخصات شركت حمل كننده كالا و راه های مجاز عبور كالای ترانزيتی (كه به جز از طريق آنها ورود و خروج و يا عبور كالا و وسيله حمل تحت عنوان ترانزيت خارجی ميسر نمی باشد) قيد می گردد هر كارنه تير برای يك سفر از ميدأ تا مقصد قابل استفاده می باشد پس از پايان سفر و پس از تأييد سوش وله توسط شركت مقصد لاشه كارنه به شركت حمل كننده كالا تحويل تا به موسسه ضامن كارنه تير مسترد گردد دفترچه كارنه تير برای مرز ورود و خروج هر كشور دو برگ وله كه وله های سفيد رنگ با شماره فرد در گمركات مبدأ و مرزهای ورودی و وله های سبز رنگ با شماره های زوج در مرزهای خروجی و گمركات مقصد جدا می گردد.
    كارنه تير به زبان فرانسه چاپ می شود ولی ممكن است صفحات اضافی به زبان كشور صادر كننده كارنه ضميمه گردد.

    موسسه ضامن
    به منظور تامين پوشش هرگونه ريسكی درحقوق و عوارض گمركی در طول سفر يك سلسله ضمانت های بين الملی تحت پوشش كنوانسيون تير ايجاد گرديده است كه مهمترين و معتبرترين اين ضمانت ها توسط سازمان ايرو IRU در ژنو ترتيب داده شده است. در جمهوری اسلامی ايران موسسه ضامن، اتاق بازرگانی و صنايع و معادن است كه شركت های حمل و نقل با سپردن تضمينات لازم به آن از تسهيلات كارنه تير برخوردار می شوند.
    اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ايران به استناد ماده 6 كنوانسيون تير به عنوان تنها موسسه ضامن و صادر كننده كارنه تير در ايران شناخته شده است و طبق تعهدی كه در مقابل گمرك دارد به ازای هر فقره كارنه تير تا سقف 50 هزار دلار يا معادل ريالی آن ضامن پرداخت حقوق گمركی، سود بازرگانی، عوارض و جرائم ناشی از هرگونه تخلف و تأخير خواهد بود. اتاق مكلف است وجوه مذكور را ظرف مدت سه ماه از تاريخ مطالبه بپردازد.
    مسئوليت موسسات ضامن در يك كشور فقط محدود به كارنه های تير صادره به وسيله آن موسسه نخواهد بود بلكه شامل مسئوليت های ناشی از كارنه های تير صادره توسط موسسات تضمين كننده ديگر در محدوده آن كشور نيز می شود.
    مسئوليت موسسات ضامن در صورتيكه كارنه بدون قيد و شرط تسويه شود و يا ظرف يكسال از تاريخ كارنه. گمرك مراتب عدم تسويه يا تسويه مشروط را به موسسه ضامن اعلام ننمايد. خاتمه يافته تلقی می گردد.
    اجرای قرارداد تير و صدور گواهی قبولی برای وسايط نقليه زمينی مورد استفاده در حمل و نقل بين المللی جاده ای بر عهده گمرك ايران است و از طريق اداره كل نظارت بر ترانزيت بر اجرای دقيق قرارداد تير در گمركات كشور نظارت می شود.
    اهداف و فوايد سيتم تير
    درسیستم تیر ، این امکان دیده شده که کالا تحت پوشش دفترچه تیر(کارنه تیر) از طریق جاده حمل و بدون ارایه تضمینات اضافی نزد گمرکات بین راهی از یک گمرک خانه درمبدأ تا یک گمرک خانه مقصد ادامه یابد.
    امکانات بهتر برای حمل ونقل و تجارت
    کاهش هزینه های جاده ای و همینطور کاهش تاخیر درعملیات سیستم ترانزیت تیر.
    امکانات حرکت کالا طبق روش های یک شکل و استاندارد شده در کنترل و نظارت.
    کنترل و نظارت گمرکی مشابه تحت مفاد کنوانسیون تیر
    ارتقا و توسعه حمل و نقل بین المللی جاده ای وهمینطورتجارت بین الملل
    برای صنعت حمل ونقل





    کالا با حداقل دخالت مقامات ذیصلاح درمرزها عبور می کند.
    کاهش در تاخیر و هزینه ترانزیت کالا
    اسناد ساده و استاندارد شده
    نیاز به ارائه تضمینات گمرکی درمرزهای ورودی
    برای گمرک
    حقوق وعوارض گمرکی تا سقف 50,000دلار در سیستم تیر تضمین شده.
    فقط شرکت های حمل و نقل واجد شرایط مجاز به استفاده از سیستم تیر می باشد که این کار سبب افزایش امنیت سیستم می شود.
    نیاز کنترل فیزیکی کالا در مسیر ترانزیت کاهش می یابد.
    ارائه امکانات بهتر جهت کنترل اسناد و مدارک توسط گمرک.

    سیستم ترانزیـــت تیــــر
    اصول سیستم تیر
    سیستم تیر درواقع یک سیستم ترانزیت گمرکی برای حمل کالا از طریق جاده می باشد. سیستم مذکور بر 5 پایه اصلی استواراست.

    امنیت کانتینر / یا کامیون
    کالا وقتی قابل حرکت دادن می شود که درمحفظه بار کامیون / یا کانتینر به پلمب گمرک رسیده باشد و گواهی تائیدیه / یا گواهی قبولی (فتوگرافی) از قبل برای کامیون صادرگشته باشد.

    سلسله تضمینات بین المللی
    حقوق و عوارض گمرکی که در اثر هرگونه عملیات ناقص و خلاف از سوی گمرک ادعا شود از طریق سلسله تضمینات بین المللی پوشش داده می شود.

    کارنه تیر
    کارنه تیر یک سنــد ترانزیتــی گمرک که در عملیـات حمل و نقـل بین المللــی جاده ای استفاده می شود.هرکارنه تیر دارای یک شمـاره خاص بـوده و با استفاده از استانداردهای بسیار بالا (همانند اسکناس) چاپ و امکان تقلب درآن وجود ندارد. چهارنوع کارنه تیر وجود دارد 20،14،6،4 برگی و کالائی که درکارنه تیر قید گردد بعنوان یک سند گمرکی مورد قبول گمرک مبدا/سرراهی / مقصد نیز قرار خواهد گرفت.

    همکاری یک شکل درکنترل های گمرکی

    هر گونه اقدامات و کنترل توسط گمــرک مبدا مورد قبــول گمرک کشور ترانزیت و مقصد نیز می باشد. این یکنواختی باعث می گردد که عملیات به سهولت انجام و از اتلاف وقت و سرمایه جلوگیری بعمل آید.

    کنترل های افزوده (سيف تير
    )
    به منظور بهره گیری هرچــه بهتــر مؤسسـات ملـی ( مؤسسه ضامـن / مؤسسه صادرکننده کارنه تیر) و گمرکات از سیستم تیر و در راستای کنترل و کاهش ریسک عملیاتــی، سیستــم ایمن سازی تیر(safe TIR)طراحی شده است. سیستم ایمن سازی تیر یک رویه انتقال اطلاعات بصورت رایانه ای است که کلیه گمرکات و مؤسسات صادرکننده را از طریق ایرو به هم متصل کرده است.

    اصطلاحات کارنه تیر:
    اصطلاح حمل و نقل تير:
    به حمل و نقل کالاها از یک اداره گمرک مبدا به یک اداره گمرک مقصد تحت رویه ای به نام رویه تیر به شرح این کنوانسیون اطلاق می شود.

    اصطلاح عملیات تیر
    :
    به قسمتی از حمل و نقل تیر اطلاق می شود که در یک کشور عضو کنوانسیون از یک اداره گمرک مبدا یا از یک اداره گمرک ورودی (بین راهی) به یک اداره گمرک مقصد یا به یک اداره گمرک خروجی (بین راهی) انجام گیرد.

    اصطلاح شروع عملیات تیر
    : عبارتست از ارائه وسیله نقلیه جاده ای، ترکیبی از وسائط نقلیه یا کانتینر همراه با بار و کارنه تیر مربوط به گمرک مبدا یا بین راهی ورودی جهت کنترل و پذیرفته شدن کارنه تیر توسط گمرک.

    اصطلاح پایان عملیات تیر
    :
    عبارتست از ارائه وسیله نقلیه جاده ای، ترکیب وسائط نقلیه یا کانتینر همراه با بار و کارنه تیر به گمرک مقصد یا بین راهی خروجی جهت کنترل.

    اصطلاح تصفیه عملیات تیر
    :
    عبارت خواهد بود از تصدیق ختم صحیح عملیات تیر در یک کشور متعاهد توسط مقامات گمرکی. این امر توسط مقامات گمرکی بر اساس مقایسه داده ها یا اطلاعات موجود در گمرک مقصد یا خروجی بین راهی و اداره گمرک مبدا یا ورودی بین راهی صورت می گیرد.

    اصطلاح حقوق و مالیاتهای ورودی یا صدوری
    :
    عبارتست از حقوق گمرکی و سایر حقوق، مالیاتها، عوارض و وجوهی که در ارتباط با واردات یا صادرات کالاها وصول می شود به استثناء وجوه و هزینه هائی که بابت بهای تقریبی خدمات پرداخت می شود.

    اصطلاح وسیله نقلیه جاده ای:
    نه فقط به هر گونه وسیله نقلیه جاده ای موتوردار بلکه همچنین به هر نوع تریلر یا نیمه تریلری که جهت اتصال به وسیله نقلیه جاده ای موتوردار مزبور طراحی شده باشد اطلاق می شود.

    اصطلاح ترکیب وسائط نقلیه
    :
    به وسایط نقلیه متصل به هم که به صورت یک واحد در جاده حرکت می کند اطلاق می شود.

    اصطلاح کانتینر
    :
    به واحد مجزائی از تجهیزات حمل و نقل (یخدان، مخزن متحرک یا سایر سازه های مشابه) اطلاق می شود که:
    الف- تمام یا قسمتی از آن محصور باشد به نحوی که محفظه ای را جهت جا دادن کالاها تشکیل دهد.
    ب- با دوام بودن و برای استفاده های مکرر کافی داشته باشد.
    پ- به طور ویژه برای تسهیل حمل و نقل کالاها به صورت تک وجهی یا چند وجهی بدون بارگیری مجدد در بین راه طراحی شده باشد.
    ت- با هدف قابلیت بکارگیری سریع به ویژه زمانیکه از یک نوع وسیله حمل به نوع دیگر منتقل می گردد.
    ث- طوری طراحی شده باشد که به کارگیری یا تخلیه کالا به آن یا از آن آسان باشد.
    ج- گنجایش داخلی آن یک متر مکعب یا بیشتر باشد.
    چ- محفظه قابل پیاده شدن بار نیز در حکم کانتینرها تلقی می شود.

    اصطلاح اداره گمرک مبدا
    :
    عبارتست از گمرکحانه ای در یک کشور متعاهد که حمل و نقل تیر یک محموله یا بخشی از یک محموله از آن شروع می شود.

    اصطلاح اداره گمرک مقصد
    :
    عبارتست از گمرکحانه ای در یک کشور متعاهد که حمل و نقل تیر یک محموله یا بخشی از یک محموله از آن خاتمه می یابد.

    اصطلاح اداره گمرک بین راهی
    :
    عبارتست از گمرکخانه ای در یک کشور متعاهد که از طریق آن یک وسیله نقلیه جاده ای، ترکیبی از وسائط نقلیه یا کانتینر در طول یک حمل و نقل تیر به کشور مزبور وارد یا از آن خارج می شود.

    اصطلاح شخص
    :
    اعم است از شخص حقیقی و حقوقی.

    اصطلاح دارنده کارنه تیر
    :
    عبارت خواهد بود از شخصی که کارنه تیر مطابق مقررات کنوانسیون برای او صادر می شود و اظهار گمرکی که در ضمن نشان دهنده تمایلی جهت قرار دادن کالا تحت رویه تیر است. در کارنه تیر از طرف او در گمرک مبدا به عمل امده باشد، شخص مزبور مسئول ارائه وسیله نقلیه جاده ای، ترکیبی از وسائط نقلیه یا کانتینر همراه با بار و دفترچه تیر مربوط در گمرکخانه های مبدا، بین راهی و مقصد بوده و همچنین وی مسئولیت رعایت سایر مقررات مربوط به کنوانسیون خواهد بود.

    اصطلاح کالای سنگین یا حجیم:
    به هر گونه شئ اطلاق می شود که به جهت وزن یا اندازه یا نوع آن معمولا در یک وسیله نقلیه بسته یا محفظه بسته حمل نمی شود.

    مواد کنوانسیون تیر
    ماده 2 کنوانسیون:
    این کنوانسیون شامل حمل و نقل کالاهایی است که توسط وسائط نقلیه جاده ای، ترکیبی از وسائط نقلیه یا کانتینر بدون بارگیری مجدد در بین راه از یک اداره گمرک مبدا واقع در یک کشور متعاهد تا یک اداره گمرک مقصد در کشور متعاهد دیگر یا همان کشور از یک یا چند مرز عبور می کند مشروط بر اینکه قسمتی از سفر بین اغاز تا پایان حمل و نقل تیر از طریق جاده صورت گرفته باشد.

    ماده 3 کنوانسیون
    :
    برای اینکه مقررات این کنوانسیون جاری شود:
    الف- عملیات حمل و نقل باید توسط وسائط نقلیه جاده ای، ترکیبی از وسائط نقلیه یا کانتینر ها که تحت شرایط قبولی وسائط نقلیه و کانتینرها بوده اند یا وسایط نقلیه جاده ای یا خودروهای مخصوص مانند اتوبوس ها، جرثقیل ها، ماشین های جاروب، بتونیرها و امثالهم حمل شود و به این جهت به عنوان کالایی که سفر را از گمرک مبدا تا گمرک مقصد تحت شرایط مورد نیاز حمل می گردد اطلاق می شود. در صورتی که این نوع خودروها کالاهای دیگری را حمل می کنند بایستی شرایط لازم را داشته باشند.
    ب- عملیات حمل و نقل بایستی توسط موسساتی که مطابق مقررات ماده 6 پذیرفته شده اند تضمین شود و تحت پوشش دفترچه تیر که مطابق مدل ارائه شده این کنوانسیون خواهد بود صورت گیرد.

    ماده 4 کنوانسیون
    :
    کالاهایی که تحت رویه تیر حمل می شوند در گمرکات بین راهی مشمول پرداخت یا تودیع حقوق و مالیات های ورودی یا صدوری نمی باشند.

    ماده 5 کنوانسیون
    :
    کالاهایی که تحت رویه تیر در وسائط نقلیه جاده ای، ترکیبی از وسائط نقلیه یا کانتینرهای ممهور حمل می شود علی القاعده مشمول بازرسی در گمرکخانه های بین راهی نمی گردد. معهذا به منظور جلوگیری از سوء استفاده در موارد استثنائی و مشخصاً در مواقعی که ظن تخلف وجود دارد ممکن است مقامات گمرکی در اینگونه گمرکخانه ها کالاها را بازرسی نمایند.

    مسئولیت موسسات ضامن در صدور دفترچه کارنه تیر

    ماده 6 کنوانسیون:
    الف- هر طرف متعاهد به موسساتی اجازه داده خواهد داد تا زمانی که حداقل شرایط و ضروریات مندرج در کنوانسیون را دارا هستند مستقیما یا توسط موسسات وابسته دفترچه تیر را صادر و به عنوان ضامن عمل کنند. این اجازه در صورتیکه حداقل شرایط و ضروریات مندرج در این کنوانسیون زائل شود لغو خواهد شد.

    الف- هر طرف متعاهد به موسساتی اجازه داده خواهد داد تا زمانی که حداقل شرایط و ضروریات مندرج در کنوانسیون را دارا هستند مستقیما یا توسط موسسات وابسته دفترچه تیر را صادر و به عنوان ضامن عمل کنند. این اجازه در صورتیکه حداقل شرایط و ضروریات مندرج در این کنوانسیون زائل شود لغو خواهد شد.
    ب- یک موسسه در هیچ کشوری پذیرفته نخواهد شد مگر اینکه ضمانت وی خسارات وارده در آن کشور ناشی از عملیات تحت پوشش کارنه تیر صادره از موسسات خارجی وابسته به سازمان بین المللی که خود نیز وابسته به آن است را نیز پوشش دهد.
    ب- یک سازمان بین المللی از سوی کمیته اداری اجازه خواهد یافت مسئولیت سازمان مجری و عمل کننده سیستم تضمین بین المللی را بعهده بگیرد در صورتیکه وی نیز چنین مسئولیتی را بپذیرد.
    پ- یک موسسه دفتر چه تیر را فقط برای شخصی صادر خواهد کرد که مقامات ذیصلاح کشور متعاهدی که شخص مزبور در آن مقیم بوده یا در آن تاسیس شده او را از دسترسی به رویه تیر محکوم نکرده باشند.
    ت- اجازه بهره مندی از رویه تیر صرفا به اشخاصی داده خواهد شد که شرایط و ضروریات حداقل مندرج در کنوانسیون را داشته باشند، اجازه مزبور هر زمان که شرایط مورد نظر زائل گردد لغو خواهد شد.
    ث- اجازه بهره مندی از رویه تیر مطابق روش مندرج در کنوانسیون اعطا می گردد.

    ماده 7 کنوانسیون
    :
    فرمهای کارنه تیر ارسالی به موسسات ضامن از سوی موسسات مشابه خارجی یا از سوی سازمان های بین المللی مشمول حقوق و مالیات ها و عوارض ورودی و صدوری نبوده و از ممنوعیت ها و محدودیتهای ورود و صدور معاف خواهد بود.

    ماده 8 کنوانسیون
    :
    الف- موسسه ضامن متعهد خواهد بود که حقوق و عواض ورودی یا صدوری همراه با خسارت تاخیر تأدیه را وفق قوانین و مقررات گمرکی کشوری که تخلفی در ارتباط با عملیات تیر در آن به وقوع پیوسته بپردازد.موسسه ضامن مجتمعاً و منفردا با اشخاصی که مبالغ فوق الذکر را باید بپردازند مسئولیت پرداخت این قبیل وجوه می باشد.
    ب- در مواردی که قوانین و مقررات یک طرف متعهد پرداخت حقوق و عوارض ورودی یا صدوری را به نحو مقرر در مورد الف پیش بینی نکرده باشد موسسه ضامن متعهد خواهد بود مبلغی معادل حقوق و عوارض ورودی یا صدوری به اضافه خسارت تاخیر تادیه را تحت همان شرایط بپردازد.
    پ- هر کشور متعاهد حداکثر مبلغی را که در مورد هر دفترچه تیر ممکن است از موسسه ضامن بر اساس مقررات الف و ب مطالبه کند تعیین خواهد کرد.
    ت- مسئولیت موسسه ضامن در مقابل مقامات کشوری که گمرک مبداء (خروجی) در آن قرار دارد از زمان پذیرش کارنه تیر از سوی گمرک آغاز می شود. در کشورهای بعدی که کالا تحت رویه تیر از آنها عبور می کند این مسئولیت از زمانی آغاز خواهد شد که کالا به این کشورها وارد می شود، یا در جائیکه حمل و نقل تیر وفق مفاد موارد الف و ب ماده 26 به حالت تعلیق در می اید زمان شروع عبارت خواهد بود از وقتی که کارنه تیر توسط گمرکخانه ای که حمل و نقل تیر مجددا از آنجا آغاز می شود پذیرفته می شود.
    ث- مسئولیت موسسه ضامن نه تنها کالاهای ذکر شده در کارنه تیر را چوشش می دهد بلکه این مسئولیت همچنین شامل هر کالای دیگری که ممکن است در قسمت مهر و موم شده وسیله نقلیه جاده ای یا در کانتینر مهر و موم شده موجود بوده باشد نیز می گردد اگر چه این کالاها در کارنه تیر ذکر نشده باشند. این مسئولیت کالای دیگری را شامل نمی شود.
    ج- به منظور تعیین حقوق و عوارض موضوع پاراگراف های الف و ب مشخصات کالا در کارنه تیر ذکر گردیده صحیح تلقی می شود مگر اینکه مدرکی دال بر خلاف آن وجود داشته باشد.
    چ- در سر رسید پرداخت مبالغ مذکور در موارد الف و ب، مقامات ذیصلاح قبل از مطالبه از موسسات ضامن حتی الامکان مطالبه را از شخص یا اشخاصی که مستقیما مسئول هستند به عمل خواهند اورد.

    ماده 9 کنواسیون
    :
    الف- موسسه ضامن مدت اعتبار دفترچه تیر را با تعیین تاریخ نهایی اعتبار که پس از آن دفترچه قابل ارائه به گمرک مبدا جهت پذیرش نخواهد بود مشخص خواهد کرد.
    ب- در صورتی که کارنه تیری در آخر تاریخ اعتبار یا قبل از آن طبق مورد الف این ماده توسط اداره گمرک مبدا پذیرفته شد کارنه تا پایان عملیات تیر در گمرک مقصد معتبر خواهد ماند.

    ماده 10 کنوانسیون
    :
    الف- تصفیه عملیات تیر بایستی بدون تاخیر انجام گیرد.
    ب- زمانیکه مقامات گمرکی کشوری عملیات تیری را تصفیه کرده باشند دیگر نمی توانند پرداخت وجوه موضوع الف و ب ماده 8 را از موسسه ضامن بخواهند مگر اینکه گواهی پایان عملیات تیر به نحو نادرست یا متقلبانه تهیه شده باشد یا اساسا پایان عملیات تیر محقق نشده باشد.

    ماده 11 کنوانسیون
    الف- در صورت عدم تصفیه عملیات تیر، مقامات ذیصلاح حق مطالبه وجوه موارد الف و ب از ماده 8 را از موسسه ضامن نخواهند داشت مگر اینکه ظرف مهلت یک ساله ای از تاریخ پذیرش کارنه تیر توسط مقامات مزبور آنان، موسه ضامن را از عدم تصفیه کتبا آگاه نموده باشند. همین مقررات در مواردی هم که گواهی پایان عملیات تیر به نحو نادرست یا متقلبانه تهیه شده باشد، جاری است با این تفاوت که مهلت مقرر در این موارد دو سال خواهد بود.
    ب- مطالبه وجوه موضوع الف و ب ماده 8 از موسسه ضامن بایستی حداقل سه ماه بعد از تاریخ ابلاغ مراتب عدم تصفیه و با تهیه نادرست یا متقلبانه گواهی تصفیه به موسسه و حداکثر دو سال بعد از تاریخ مزبور صورت پذیرد. به هر حال در مواردی که ظرف مهلت دو ساله فوق موضوع منجر به اقدامات قضائی گردید، هر گونه مطالبه بایستی ظرف یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن تصمیم دادگاه انجام بگیرد.
    ج- موسسه ضامن مدت 3 ماه از تاریخ مطالبه، مهلت خواهند داشت تا مبلغ مورد مطالبه را بپردازد.در صورتیکه ظرف دو سال از تاریخ مطالبه دلائل قانع کننده ای دائر بر اینکه در ارتباط با عملیات حمل و نقل مورد نظر هیچگونه تخلف و عمل خلاف قانونی صورت نگرفته، به مقامات گمرکی ارائه شود. مبالغ پرداخت شده در حق موسسه مسترد خواهد شد.
  7. #7
    تاریخ عضویت
    Nov 2015
    نوشته ها
    1
    0
    کاربر جدید
    کاربر جدید
    دوستان سلام. من به تفسیر مواد 29 تا 34 کنوانسیون تیر احتیاج دارم. لطف کنید منو راهنمایی کنید. سپاس
  8. #8
    تاریخ عضویت
    May 2016
    نوشته ها
    75
    2
    کاربر انجمن
    کاربر تاجربانک
    👈👈👈👈با سلام
    🏢خدمات ترخیص کالا در گمرکات بندرعباس
    🛳صادرات و واردات و مشاوره امور گمرکی
    ⚓️ترخیص تخصصی کالا با کمترین هزینه و زمان
    🏦ثبت سفارش و امور گمرکی و بازرگانی
    📞09179550093رشیدی👉👉👉👉

    Sent from my SM-A510F using Tapatalk
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. وب مانی چیست؟
    توسط George در انجمن تجارت الکترونیک
    پاسخ ها: 28
    آخرين نوشته: 31-01-2018, 11:51
  2. بازرگانی یا تجارت چیست؟
    توسط tajer در انجمن حقوق تجارت ، کارت بازرگانی و ثبت شرکت
    پاسخ ها: 13
    آخرين نوشته: 04-12-2015, 14:29
  3. مزایای پبت شرکت درعراق چیست؟
    توسط mh3629 در انجمن عراق
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 01-06-2013, 01:03
  4. Dixipay چیست؟
    توسط George در انجمن تجارت الکترونیک
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 05-02-2013, 17:06
  5. رمز موفقیت گوگل چیست؟
    توسط مارکوپولو در انجمن تاجران موفق
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 28-04-2012, 13:05

کاربران برچسب زده شده

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •