ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    جاده ابریشم
    مهمان

    آخرين وضعيت ثبت سفارش خودروي وارداتي

    دنیای اقتصاد- سازمان توسعه تجارت ایران آخرین وضعیت ثبت سفارش خودروهای خارجی را اعلام کرد که طبق آن، مجوز واردات بیش از 35 خودرو لغو و به 22 خودروي جدید نیز مجوز ثبت سفارش داده شده است. در بین خودروهای لغو مجوز شده، می توان به انواع «بنز» و «کیا» اشاره کرد و خودروهایی مانند «مازراتی» نیز مجوز ورود به کشور را دریافت کرده اند. بر این اساس، هم اکنون 72 مدل از انواع خودروهای خارجی از چندین کشور آسیایی و اروپایی مجوز ورود به ایران را دارا هستند.


    سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد:

    آخرین وضعیت ثبت سفارش خودروها

    گروه خودرو- سازمان توسعه تجارت در حالی آخرین وضعیت مربوط به ثبت سفارش خودروهای خارجی را در سال جاری اعلام کرد که طبق آن، مجوز ثبت سفارش هشت «برند» از شش کشور تمدید شده و ثبت سفارش پنج برند از سه کشور نیز به حالت تعلیق درآمده است.

    این سازمان همچنین مجوز ثبت سفارش برای یک برند ایتالیایی (مازراتی) را صادر کرده و به چهار برند دیگر نیز مجوز ثبت سفارش خودروهایی جدید را داده است.

    طبق آمار مذکور، 72 مدل خودرو خارجی از برندهای مختلف دنیا مانند هیوندایی، تویوتا، اوپل، مازراتی و سوزوکی امکان ثبت سفارش در ایران را دارند، این در حالی است که در لیست قبلی (اعلام شده در شهریور ماه) امکان ثبت سفارش 85 مدل خودرو وجود داشت.

    در این بین، 22 مدل خودرو برای اولین بار مجوز ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت گرفته اند و واردات آنها به کشور مانعی ندارد.
    البته آن طور که رییس سازمان توسعه تجارت پیش تر در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد، ثبت سفارش به معنای واردات نیست و نباید آمار این دو را یکی دانست.

    به گفته حمید صافدل، تضمینی وجود ندارد که تمام خودروهای ثبت سفارش شده، به کشور وارد شوند و به همین دلیل ممکن است آمار واردات با آمار ثبت سفارش همخوانی نداشته باشد. با این حساب ، امکان دارد بخشی از خودروهایی که طبق لیست سازمان توسعه تجارت مجوز ثبت سفارش دارند، در نهایت میهمان بازار ایران نشوند.

    تمدید شده ها

    اما به سراغ آمار برویم و با جزئیات ثبت سفارش خودروهای خارجی طی سال جاری بیشتر آشنا شویم.
    ابتدا از برندهایی شروع کنیم که امکان ثبت سفارش آنها قبلا هم وجود داشته و سازمان توسعه تجارت مجوزشان را برای ادامه ثبت سفارش و واردات، تمدید کرده است.

    آن طور که آمارها می گوید، واردکنندگان خودرو مجازند نسبت به ثبت سفارش از شش کشور آلمان، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا اقدام کنند، زیرا مجوز ثبت سفارش خودرو از این شش کشور تمدید شده است.

    در این بین، ژاپن سه نماینده دارد و سایر کشورها دارای یک نماینده هستند. طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، واردکنندگان می توانند نسبت به ثبت سفارش انواع خودرو از سه شرکت ژاپنی «تویوتا»، «نیسان» و «سوزوکی» اقدام کنند. این سازمان همچنین ثبت سفارش خودرو از شرکت های اوپل (آلمان)، رنو (فرانسه)، ام جی (بریتانیا)، هیوندایی (کره جنوبی) و آلفارومئو (ایتالیا) را تمدید کرده است.

    اگر نگاهی تفکیکی به آمار ثبت سفارش هشت شرکت موردنظر بیندازیم، متوجه خواهیم شد که تویوتا دارای بیشترین سهم (32 درصد) است و نیسان نیز کمترین سهم (چهار درصد) را در اختیار دارد. طبق آمار، سهم سایر شرکت ها نیز به این ترتیب است:هیوندایی 23 درصد، رنو 11 درصد، آلفارومئو و سوزوکی 9 درصد و ام جی و اوپل شش درصد.

    از جمله خودروهایی که در لیست شرکت های تمدید ثبت سفارش شده، به چشم می آیند، می توان به سوزوکی کیزاشی، اوپل کورسا، آلفارومئو جولیتا، ام جی 6، تویوتا لندکروز و اوریون، رنو اسکالا، لکسوس RX و LS، نیسان قشقایی و هیوندایی سوناتا و جنسیس اشاره کرد.
    با توجه به آمار، طی امسال شرکت تویوتا بیشترین ثبت سفارش را به خود اختصاص است.
    همچنین ثبت سفارش بیش از 35 مدل خودرو نیز به کشور متوقف شده و با این حساب واردات آنها فعلا امکانپذیر نیست.

    میهمانان جدید

    اما لیست اعلامی از سوی سازمان توسعه تجارت، میهمانان جدیدی نیز دارد، میهمانانی که لوکس تر از خودروهای قبلی به حساب می آیند.
    در این بین، شرکت «مازراتی»، تازه به جمع شرکت های صادرکننده خودرو به ایران پیوسته، حال آنکه محصولات «فولكس واگن» «هیوندایی» و «تویوتا» و «سانگ یونگ» در سال های گذشته نیز به ایران آمده اند و سازمان توسعه تجارت طبق آخرین لیست خود، به خودروهایی جدید از این سه شرکت مجوز ثبت سفارش داده است.

    در این بین، مازراتی بیشترین سهم را دارد و هیوندایی نیز کمترین سهم را به خود اختصاص داده است.
    طبق آمار، مازراتی که یکی از جدیدترین برندهای میهمان ایران به شمار می رود، 47 درصد از کل ثبت سفارش های مربوط به خودروهای جدید را در اختیار گرفته و خودروهای جدید هیوندایی نیز تنها پنج درصد سهم دارند. همچنین شرکت سانگ یونگ یانگ، تویوتا و فولکس واگن نیز به ترتیب 26 و 11 درصد (مشترکا) از این ثبت سفارش صاحب سهم هستند.

    آن طور که آمار می گوید، مدل های گرنتوریسمو و گرنکابریو از مازراتی، لکسوس CT از تویوتا، رودیوس از سانگ یانگ و جنسیس BH اتومات از هیوندایی، از جمله خودروهایی هستند که به تازگی مجوز ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت دریافت کرده اند. همچنین یک مدل ون نیز از فولکس واگن آلمان ثبت سفارش شده که 11-15 نفره به حساب می آید.

    متوقف شده ها

    به سراغ «متوقف شده ها» برویم و ببینیم طبق لیست جدید سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش چه خودروهایی متوقف شده است.
    طبق آمار، محصولات پنج شرکت از سه کشور، در لیست ممنوع شده ها قرار دارند و سازمان توسعه تجارت مجوزی برای ثبت سفارش آنها صادر نکرده است. این شرکت ها عبارتند از، بنز و اسمارت و پورشه (آلمان)، کیاموتورز (کره جنوبی) و سوبارو (ژاپن)؛ در این بین، آلمانی ها بیشترین سهم را دارند، به نحوی که از جمع ممنوع شده ها، بنز 54 درصد، پورشه 17 درصد و اسمارت شش درصد سهم را به خود اختصاص داده اند تا خودروسازان آلمانی در مجموع سهمی77 درصدی را از «ممنوعی ها» داشته باشند.

    همچنین کیاموتورز نیز سهمی 20 درصدی در این آمار دارد و سوبارو نیز دارای سهمی سه درصدی است.
    اگر خودروهایی را که ثبت سفارش شان متوقف شده ، به لحاظ «مدل» بررسی کنیم، متوجه می شویم در مجموع بیش از 35 مدل خودرو با توقف ثبت سفارش روبه رو شده اند و امکان واردات آنها به کشور وجود ندارد.

    البته توقف ثبت سفارش این خودروها از دو جهت قابل بررسی است، به نحوی که یا واردکنندگان امکان ثبت سفارش داشته و به هر دلیل نتوانسته اند این کار را انجام دهند یا شرکت های خارجی طرف معامله، ارتباط خود با ایران را قطع کرده اند.

    در مورد دلیل اول، چندان جای بحثی وجود ندارد، زیرا موضوعی است که به وضعیت «بازار» مربوط می شود و با واردکنندگان تمایلی به ثبت سفارش آنها نداشته اند یا اینکه سازمان توسعه تجارت بنا به دلایلی (مثلا عدم احراز شرایط واردات) مجوز ثبت سفارش برای آنها صادر نکرده است. به عنوان مثال ممکن است فلان شرکت نتوانسته باشد شرایط لازم برای خدمات پس از فروش را فراهم کند و یا استاندارد خودرو مربوطه با شرایط کشور همخوانی نداشته است.
    در مورد دلیل دوم اما باید عنوان کرد که محدودیت های بین المللی سبب شده تا برخی شرکت های خارجی صادرات خود را به ایران متوقف کنند. در این بین، دو شرکت بنز و کیاموتورز رسما اعلام کردند که رابطه خود را با کشور قطع کرده، دیگر خودرو به ایران نمی دهند.

    البته ظاهرا محصولات کیاموتورز هنوز هم از راه هایی فرعی به ایران می آیند.
    از جمله خودروهایی که جایی در لیست جدید ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ندارند، می توان به سوبارو لگاسی، اسمارت کابریو، بنزهای C350، SLK، C200، پورشه پانامرا و کیا اسپورتیج اشاره کرد. البته به نظر می رسد مشکل ثبت سفارش پورشه چندان حاد نیست و خودروهای این شرکت باز هم امکان ورود به ایران را خواهند داشت.





    ویرایش توسط جاده ابریشم : 18-01-2012 در ساعت 12:35

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 27-04-2014, 10:31
  2. وضعيت bank of china
    توسط amir23 در انجمن چین
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 24-09-2012, 12:19
  3. نوسان بازار مس به تبعيت از نرخ ارز
    توسط حاجي در انجمن اخبار بازرگانی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 17-09-2012, 21:52
  4. تنظيم بازار بدون توجه به واقعيت ها
    توسط آفرين در انجمن اخبار بازرگانی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 11-06-2012, 10:21
  5. آخرين وضعيت واردات ميوه
    توسط جاده ابریشم در انجمن اخبار بازرگانی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 29-01-2012, 11:56

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •