ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به سایت» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1
    hkarimpoor2003
    مهمان

    نمونه های واقعی از هنر قیمت گذاری

    نمونه های واقعی از هنر قیمت گذاری چکیده: قیمت گذاری برای کسب و کارهای کوچک می تواند کمی دشوار باشد. اگر قیمت ها بیش از حد بالا باشد، معمولا راه حل آن واضح و ساده است.
    اما اگر قیمت*ها خیلی پایین باشند، آنگاه اوضاع کمی پیچیده*تر خواهد شد، چرا که بالا بردن قیمت برای بسیاری از صاحبان بیزینس بسیار مشکل است، حتی اگر بدانند که با قیمت فعلی در هر فروش، ضرر می*کنند. مسلما،* ترس آنها ناشی از این است که بالا بردن قیمت*ها موجب فرار مشتریان خواهد شد. گرچه ممکن است این اتفاق هم بیفتد، اما بسیاری از بیزینس*ها قیمت*هایشان را افزایش داده*اند و بعد از آن توانسته*اند به کارشان ادامه دهند.
    آنها همه یک حرف را می*زنند: در قیمت*گذاری استراتژیک فقط رقم مطرح نیست. به گفته مارک کروننبرگ، مشتریان لزوما به دنبال بهترین قیمت نیستند. مارک کروننبرگ موسس شرکت مث 1-2-3، یک موسسه تدریس خصوصی و طرح سوال (واقع در نیویورک) است.
    آقای کروننبرگ گفت «من متوجه شدم این موضوع که بالا بردن زیاد قیمت*ها باعث می*شود کسب*وکارتان را از دست دهید، فقط یک برداشت اشتباه است.» «مشتریان زیادی وجود دارند که برمبنای کیفیت خرید می*کنند، نه بر مبنای پایین*ترین قیمت.»
    با گذشت سال*ها، برخی ازمشتریان بالقوه با نرخ*های آقای کروننبرگ کنار نیامده*اند – بالاترین نرخ او در حال حاضر تدریس به ازای ساعتی 200 دلار است – اما به گفته وی، ضررهایی که به خاطر افزایش نرخ به شرکت تحمیل شده با مشتریان ثروتمندتر جبران شده است، کسانی که مایلند معلم خصوصی را برای مدت بیشتری نگه دارند.
    «به نظر من، بهترین کار این است که از رقابت برای داشتن پایین*ترین قیمت دست بکشید.» «برنده شدن در این رقابت بسیار آسان است، اما در نهایت سود چندانی عاید شما نخواهد شد.» راهنمای پیش روی شما، نمونه*های کسب*وکارهای کوچکی است که تصمیم به افزایش قیمت گرفتند و درس*هایی که از آن آموختند.

    تصور نکنید قیمت همه چیز است

    حدود سه سال پیش یک خطای کامپیوتری باعث شد که قیمت*ها در وب سایت هدست دات کام به جای قیمت خرده فروشی با قیمت هزینه تمام شده، نمایش داده شوند. مایک فیت، مدیرعامل این شرکت، انتظار داشت با کاهش قیمت*های فروش که در آخرهفته اتفاق افتاد، فروش بسیار صعود کند، اما افزایش فروش بسیار جزئی بود. آقای فیت گفت «این درس بزرگی برای ما بود.»
    او متوجه شد که فروش برای شرکتش، که در سان فرانسیسکو واقع شده، خیلی کم به قیمت وابسته است و خیلی بیشتر از آن به چیزی که هم*اکنون بیزینس او را از سایرین متفاوت می*کند، بستگی دارد و آن چیزی جز خدمات پس از فروش نیست. «تمام تماس*های تلفنی ای که به شرکت ما می*شود، پس از چهار بار زنگ خوردن توسط یک فرد واقعی پاسخ داده می*شود و تمامی نمایندگان خدمات پس از فروش ما بسیار تعلیم دیده*اند و اطلاعات زیادی درباره هدست*ها دارند.»
    از زمان آن اتفاق آقای فیت یک بار قیمت*ها را بی*سر و صدا 8 درصد افزایش دادند، هرچند که از قبل به مشتریان عادی اطلاع داده شده بود. نتیجه؟ درآمد هم 8 درصد افزایش پیدا کرد.
    «آیا برخی از مشتریان از افزایش قیمت*ها ناراضی بودند؟ بله، مطمئنا. اما این نارضایتی در مورد هر قیمت فروشی صدق می*کند – همیشه کسی پیدا می*شود که از شما ارزان*تر بفروشد. حقیقت درباره قیمت*گذاری این است که قیمت*گذاری یک هنر است با چاشنی علم؛ بیشتر از اینکه یک علم باشد با چاشنی هنر.»
    ملانی داونی، صاحب شرکت ویلاوا، که محصولات بهداشتی پوست تولید و عرضه می*کند، نیز تصور می*کرد که مشتریانش با قیمت انگیزه خرید پیدا می*کنند. با گذشت زمان متوجه شد که برای اینکه بیزینسش بتواند ادامه پیدا کند، او قیمت*ها را بسیار پایین گذاشته و نگه داشته است. در عین حال، او برای بالا بردن قیمت*ها *تردید داشت، برای اینکه وی می*خواست کسانی که به محصولاتش احتیاج دارند قدرت خرید آن را داشته باشند و بسیاری از مشتریان وی مبتلا به سرطان یا مشکلات پوستی حاد بودند؛ حتی برخی از مشتریانش کودکانی بودند که اگزمای پوستی داشتند. با توجه به اینکه می*خواست، اعتماد مشتریان را حفظ کند، تصمیم گرفت تا زمانی که فصل پرفروش محصولاتش تمام شود، اقدامی برای بالا بردن قیمت*ها نکند.
    افزایش قیمت محصولات ویلاوا از 4 تا 20 درصد خواهد بود. خانم داونی شخصا مشتریان را مطلع کرده است و از طرف آنها بازخورد مثبت و دلگرم*کننده*ای گرفته است و طی چند هفته آینده او شروع به اطلاع*رسانی به مشتریان آنلاین خواهد کرد. او گفت «از آنجایی که از آنها در همان لحظه پاسخی دریافت نمی*کنم، این من را نگران می*کند.» با این وجود، وقتی به سال گذشته نگاه می*کنم، با خودم فکر می*کنم ای کاش ماه*ها پیش این کار را انجام داده بودم.

    قیمت*های رقبا اهمیت چندانی ندارند

    بسیاری از صاحبان بیزینس*های کوچک فقط با نگاه کردن به قیمت رقبا برای کالا یا خدمات خودشان قیمت تعیین می*کنند. نائومی پو، موسس شرکت «آرد بدون گلوتن خمیر برتر»، در نزدیکی آلتونا، به این نتیجه رسیده است که مهم این است که سعی کنی بفهمی که مشتریانت کالایت را چگونه ارزش*گذاری می*کنند.
    به گفته خانم پو، در صنایع غذایی، مشتریان معمولا به دنبال ارزان*ترین*ها هستند؛ اما به دلیل اینکه آرد و مخلوط پودرهای نان*پزی او گلوتن ندارند، تولیدشان نیز هزینه بیشتری برمی*دارد. او در ابتدا سعی کرد با محصولات گلوتن*دار از لحاظ قیمت رقابت کند، اما با هر فروشی متحمل زیان می*شد.
    برای بالا بردن قیمت*ها، باید مشتریان را متقاعد می*کرد که محصولاتش، ارزش افزوده دارند. «در تست*هایی که از مردم عادی با چشمان بسته گرفته می*شد تا محصولاتمان را بچشند و مقایسه کنند، آنها می*گفتند که کیک*های ما بهتر هستند.» وی گفت: «ما همچنین علاوه بر ضمانت بی*قید و شرط، آموزش و مشاوره نیز می*دهیم.» به گفته وی، در اولین سال بیزینسش در سال 2008، او قیمت*ها را 20 درصد افزایش داد، که باعث افزایش حاشیه سود ناخالص وی – سود حاصل از فروش هر یک دانه محصول – به میزان 11 درصد شد و درآمد حاصل از فروش به میزان 25 درصد افزایش یافت.
    خانم پو گفت: «این به ما کمک کرد تا هزینه*های ناشی از گسترش بیزینس در سال 2008 را پوشش دهیم.» پس از آن بیزینس او سالانه 250 درصد رشد کرد. در ژانویه، او 10 درصد دیگر هم به قیمت*ها اضافه کرد، این بار برای پوشش هزینه*های واسطه*ها و توزیع*کننده*ها و هزینه*های ناشی از افزایش قیمت*های مواد اولیه و سوخت. بدون از دست دادن مشتری، وی شاهد دو برابر شدن درآمد بود و حاشیه سود ناخالص از 20 درصد به 36 درصد افزایش پیدا کرد.
    اما با این همه، به دلیل اینکه او هزینه*های زیادی صرف گسترش کسب*وکار و تبلیغات می*کرد، سودی عایدش نشد.
    خانم پو، اخیرا مجددا قیمت*ها را افزایش داده، این بار 13 درصد، برای پوشش هزینه*های خرده فروشی، تا شرکت بتواند گزینه تخفیف عمده فروشی را عملی کند و همچنین به دلیل اینکه او سرعت بالا رفتن قیمت مواد اولیه و سوخت را دست کم گرفته بود. رشد کاهش پیدا کرده، اما فروش هنوز از اولین فصل 2010 تا اولین فصل 2011، 159 درصد بالاتر رفته است. خانم پو، انتظار دارد که شرکتش در پایان سال سودده شود.
    صاحبان شرکت فوتزیرولز، یک شرکت در ساحل میامی، که کفش*های تختی می*فروشد که به*راحتی تا می*شوند و در کیف دستی جا می*گیرند، هنگامی که فروشگاه*های زنجیره*ای بزرگ شروع به فروش عمده کفش*های مشابه کفش*های آنها کردند، درس بزرگی گرفتند. «آنها باید خودشان را از محصولات 10 دلاری مشابه که در تارگت فروخته می*شد جدا می*کردند، بنابراین تصمیم گرفتند به سمت قیمت*گذاری چند مرحله*ای حرکت کنند.
    سال گذشته، آنها نحوه فروش خود را تغییر دادند، به صورتی که محصولات را به دو سری محصول و قیمت تقسیم کردند: مجموعه ای که برای استفاده روزانه و هر جفت به قیمت 20 دلار فروخته می*شد و یک مجموعه شیک*تر که هر جفت آن به قیمت 30 دلار فروخته می*شد. «ما درواقع سودمان در کفش*های با قیمت بالاتر بود.»
    به*دلیل اینکه آنها قیمت یک خط تولید را 5 دلار پایین می*آوردند و خط تولید دیگر را 5 دلار بالا می*بردند، میانگین به مقدار ثابت باقی ماند، اما اثر آن بسیار سریع بود. «ما خط تولید لاکس را در سال 2010 افتتاح کردیم و افزایش 100 درصدی درآمد را تجربه کردیم،» «درواقع موجودی انبارمان تمام شد.»

    هزینه*های خود را پوشش دهید

    کیتی دنزیگر، موسس شرکت «نومی بیبی» در منهتن، که کار آن تولید روکش قابل شست*وشو برای صندلی بچه در اتومبیل است. هنگام قیمت*گذاری او فقط هزینه*های مواد اولیه و تولید را در نظر گرفت. این اولین تجربه بیزینس خانم دنزیگر بود و اطلاع زیادی نداشت.
    هیچ*کسی را نداشتم که از او سوال کنم، بنابراین فقط به بزرگ*ترین هزینه*هایم فکر می*کردم. او گفت «این اشتباهی است که خیلی*ها مرتکب آن می*شوند.» من هزینه*های حمل*ونقل، انبارداری، طراحی و چاپ برای بازاریابی، بسته بندی و بیمه را در نظر نگرفته بودم. این هزینه*ها بسیار قابل توجه*تر از آنچه که تصور می*کردم بودند.»
    خانم دنزیگر در اولین سال بیزینسش، قیمت هر روکش را از 34 دلار به 36 دلار افزایش داد، یک افزایش نسبتا کوچک بود، اما حاشیه سود او را بهبود می*بخشید. این افزایش قیمت، باعت کاهش فروش نشد. از 2009 تا 2010 کسب*وکار او 150 درصد افزایش فروش داشت.

    منبع: دنیای اقتصاد
  2. #2
    Fobiran
    مهمان
    مقاله بسیار مفید و خواندنی ای بود.
    معمولا شرکای ما در سایر کشورها برای رقابت از اهرم قیمت استفاده می کنند. کاهش قیمت گرچه آسانترین راه است اما شاید بهترین راه نباشه. در بسیاری مواقع ما به دلیل کاهش قیمت و برای اینکه توان رقابتی مون رو بتونیم حفظ کنیم اقدام به کاهش شدید حاشیه سود کردیم.

    البته این مسئله بیشتر برای این بود که تو بازار شناخته بشیم و بتونیم برای خودمون اعتبار کسب کنیم.

    به نظر من زمانی میشه از سایر ابزارها مثل خدمات خوب و . .. استفاده کرد که چند تا قدم اول رو برداشته باشیم، یه مقدار تو بازار جا افتاده باشیم و بعدش اقدام به بهبود سایر بخش ها کردو قیمت رو افزایش داد. البته این موضوع بستگی به بازار هدف هم داره، مثلا استراتژی قیمت برای کشورهای صنعتی مسلما با کشورهای کمتر توسعه یافته متفاوت خواهد بود.

    این نظر منه.
  3. #3
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    محل سکونت
    گوانگجو- چین
    نوشته ها
    1,599
    4,627
    مدیر ارشد
    مدیر ارشد
    تشکر بابت این مطلب خوب

    من خودم هم همیشه معتقد بودم که قیمت خوب، لزوما پایینترین قیمت نیست. و فاکتورهای زیادی در تعیین و تشخیص قیمت خوب ، نقش دارن. فاکتور هایی مثل کیفیت کالا یا خدمات (که با خودش هزاران مزیت دیگه رو میاره)، یا خدمات پس از فروش یا ....

    در کار بازرگانی هم علاوه بر کیفیت کالا و محصولی که ارایه میشه، فاکتورهای دیگری نیز در تعیین قیمت نقش دارن. مثل سابقه (که ایجاد اعتماد و امنیت خاطر میکنه) یا سرعت عمل، یا حمل مناسب و حرفه ای، یا بسته بندی متفاوت و درست و غلمی، یا زمان کمتر....
    قیمت به خودی خود و در خلا معنایی نداره و خیلی وقتها با توجه به فاکتورهای قیمت خوب، یک قیمت بالاتر در واقع پایینترین قیمت هست.
  4. #4
    تاریخ عضویت
    Apr 2012
    محل سکونت
    tehran
    سن
    37
    نوشته ها
    72
    183
    کاربر انجمن
    کاربر تاجربانک
    ممنون از مطلب خیلی خوبتون
    خود من هم از زمانی که محصولات جدیدمون وارد ایران شد با مشکل قیمت گذاری مواجه شدم اما مشکل اینجا بود که پایین بودن قیمت شرکت های دیگه از سر سود کمتر نبود بلکه از بی اطلاعی مشتری استفاده می کنن و به ظاهر قیمت ها رو ارزون تر جلوه می دن در صورتی که قیمت واقعی خیلی بیشتر از این حرفا برای مشتری تموم می شه
  5. #5
    تاریخ عضویت
    Mar 2012
    نوشته ها
    11
    93
    کاربر جدید
    کاربر جدید
    متشکر از این مطلب بسیار جالب اما مسائل دیگه ای هم در قیمت گذاری میتونه در نظر گرفته بشه که در جای مناسب کمک میکنه:

    قیمت گذاری روان شناختی:به عنوان مثال، قیمت کالایی ۱۹۵۰ تومان در نظر گرفته می*شود. این قیمت فقط به میزان ۵۰ تومان از ۲۰۰۰ تومان کم*تر است. اما ذهن اعداد را به همان صورتی که هستند به خاطر نمی*سپارد، بلکه آن**ها را روند و ساده*تر می*کند و بعد در نظر می*آورد. معمولا ۱۹۵۰ تومان را به صورت "هزار و خرده*ای" در نظر می*گیریم و احساس می*کنیم که این مقدار هنوز تا ۲۰۰۰ تومان فاصله دارد. این روش یک روش قیمت*گذاری مستقل نیست، بلکه روشی مکمل است که می*توان بعد از به*کارگیری یکی از روش*های دیگر، از آن هم استفاده کرد.
    قیمت گذاری محصول یا خدمات اختیاری:شرکت*ها برای افزایش سود خود، می*توانند خدماتی اختیاری برای محصولات خود در نظر بگیرند تا از این طریق یک بار مشتری را جذب کنند ولی در همان یک بار، در صورت علاقه، خدمات بیش*تری به مشتری ارائه دهند. به عنوان مثال، یک شرکت خودروسازی می*تواند برای تحویل خودرو با ویژگی*های رنگ*های خاص، دوگانه*سوز بودن، دنده*ی اتوماتیک، و ... خدمات اضافی به مشتری بدهد.
    قیمت گذاری خط تولیدی:زمانی که دنباله*ای متوالی از محصولات یا خدمات وجود دارد، می*توان با استفاده از روش قیمت*گذاری خط تولید، به مشتری علامت داد که هر جزء از محصول مزیت خاص خود را دارد. مثلاً یک پیرایش*گاه مردانه را در نظر بگیرید که خدمات گوناگونی ارائه می*دهد:۱) اصلاح موی سر: شش هزار تومان۲) شست*شوی سر + اصلاح موی سر: یازده هزار تومان۳) شست*شوی سر + اصلاح موی سر بر اساس مدل: پانزده هزار تومان به این* ترتیب مشتری با توجه به نرخ، ارزش و اهمیت هر بخش از خدمات را متوجه می*شود و می*تواند بر اساس نیاز و پول خود، بسته*ی خدماتی خود را انتخاب کند.
    ویرایش توسط عاطفه : 19-05-2012 در ساعت 12:15
  6. #6
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    30
    135
    www
    کاربر انجمن
    کاربر تاجربانک
    نقل قول نوشته اصلی توسط عاطفه [Only Registered and Activated Users Can See Links. Click Here To Register...]
    متشکر از این مطلب بسیار جالب اما مسائل دیگه ای هم در قیمت گذاری میتونه در نظر گرفته بشه که در جای مناسب کمک میکنه:

    قیمت گذاری روان شناختی:به عنوان مثال، قیمت کالایی ۱۹۵۰ تومان در نظر گرفته می*شود. این قیمت فقط به میزان ۵۰ تومان از ۲۰۰۰ تومان کم*تر است. اما ذهن اعداد را به همان صورتی که هستند به خاطر نمی*سپارد، بلکه آن**ها را روند و ساده*تر می*کند و بعد در نظر می*آورد. معمولا ۱۹۵۰ تومان را به صورت "هزار و خرده*ای" در نظر می*گیریم و احساس می*کنیم که این مقدار هنوز تا ۲۰۰۰ تومان فاصله دارد. این روش یک روش قیمت*گذاری مستقل نیست، بلکه روشی مکمل است که می*توان بعد از به*کارگیری یکی از روش*های دیگر، از آن هم استفاده کرد.
    قیمت گذاری محصول یا خدمات اختیاری:شرکت*ها برای افزایش سود خود، می*توانند خدماتی اختیاری برای محصولات خود در نظر بگیرند تا از این طریق یک بار مشتری را جذب کنند ولی در همان یک بار، در صورت علاقه، خدمات بیش*تری به مشتری ارائه دهند. به عنوان مثال، یک شرکت خودروسازی می*تواند برای تحویل خودرو با ویژگی*های رنگ*های خاص، دوگانه*سوز بودن، دنده*ی اتوماتیک، و ... خدمات اضافی به مشتری بدهد.
    قیمت گذاری خط تولیدی:زمانی که دنباله*ای متوالی از محصولات یا خدمات وجود دارد، می*توان با استفاده از روش قیمت*گذاری خط تولید، به مشتری علامت داد که هر جزء از محصول مزیت خاص خود را دارد. مثلاً یک پیرایش*گاه مردانه را در نظر بگیرید که خدمات گوناگونی ارائه می*دهد:۱) اصلاح موی سر: شش هزار تومان۲) شست*شوی سر + اصلاح موی سر: یازده هزار تومان۳) شست*شوی سر + اصلاح موی سر بر اساس مدل: پانزده هزار تومان به این* ترتیب مشتری با توجه به نرخ، ارزش و اهمیت هر بخش از خدمات را متوجه می*شود و می*تواند بر اساس نیاز و پول خود، بسته*ی خدماتی خود را انتخاب کند.
    با تشکر از مقاله خوبتان ونظرات عالی کاربران
    دقیقا همین تور هست اپل هم در سراسر استور هایش در دنیا این روال رو داره همیشه یه دلار پایین تر میده مثلا۴۰۰دلار مینویسه۳۹۹
  7. #7
    تاریخ عضویت
    May 2015
    نوشته ها
    14
    3
    کاربر جدید
    کاربر جدید
    باسلام
    ممنون متن خوبی بود لذت بردم

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 28-11-2015, 14:36
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 28-11-2015, 14:34
  3. خریدار فوری جهت برنج محسن از فروشندگان واقعی
    توسط اواتار در انجمن مواد غذایی، تره بار و سایر خوراکی ها
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 13-10-2015, 00:22
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 01-06-2015, 21:11
  5. فروش حواله مازوت واقعی واقعی
    توسط ساربان در انجمن مواد نفتی و پتروشیمی و پالایشگاهی
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 12-02-2015, 14:05

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •