PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : کاهش هزینه های حمل ونقل در آذر



مرتضی
26-12-2012, 10:06
آناليز بازار حملونقل دريايي منتشر شد
کاهش هزینه های حمل ونقل در آذر



دنیای اقتصاد– اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران خلاصه آناليز بازار حمل و نقل دريايي در آذرماه را منتشر کرد که این گزارش حاکی از بهبود نرخهای حملونقل به ویژه در حوزه آتلانتیک و پاسيفیک است.

گزارش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، به طور مجزا، نرخ حمل و نقل با انواع کشتیها و کانتینرهای حمل و نقل دریایی را مورد بررسی قرار داده که در زیر میخوانید:








الف) کشتی

1) هندي ماکس(Handymax)

در آذر ماه، بازار کشتيهاي «هنديماکس» نسبتا فعال بود و اين امر منجر به بهبود نرخهاي مربوطه در هر دو حوزه آتلانتيک و پاسيفيک شد. البته در منطقه آتلانتيک و سواحل شرقي آمريکاي جنوبي، وضعيت بازار تا حدودي انقباضي و به طور کلي در نيمه دوم ماه، فعاليت در بازار اين نوع کشتيها محدودتر بوده و نرخها و متوسط درآمد آنها نسبتا پايدار باقي مانده است.

بر اساس این گزارش، درآمد متوسط روزانه (اجاره سفري؛ Trip-Charter) براي يک فروند کشتي «سوپراماکس نو» با 12 درصد افزايش از روزانه 6188 دلار به 6938 دلار رسيد. درآمد متوسط روزانه (اجاره سفري؛ Trip-Charter ) براي يک فروند کشتي سوپراماکس نو در مسير آسيا به اروپا با 10 درصد افزايش از 5000 به 5500 دلار رسيد و در مسير برعکس نيز با 10 درصد افزايش از 10000 به 11000 دلار رسيد.

2) پاناماکس (Panamax)

همچنین در طول ماه مورد گزارش، نرخهاي مربوط به کشتيهاي «پاناماکس» در حوزه آتلانتيک به دليل استمرار افزايش تقاضا براي حمل محمولات از خليج مکزيک و سواحل شرقي آمريکاي جنوبي، مطلوب گزارش شد ولي در حوزه پاسيفيک به دليل کاهش فعاليت و مازاد ظرفيت حمل، نرخهاي مربوطه روند نزولي را طي کرد، به طوري که نرخهاي مربوط به حمل محمولات زغالسنگ اندونزي، به دليل ورود تعداد زياد کشتيهای خالي از سمت شمال چين به اين منطقه، به شدت کاهش يافت. در اواخر ماه با کاهش ميزان محمولات در منطقه خليج مکزيک، نرخهاي حوزه آتلانتيک نيز روند نزولي را آغاز کرد.

درآمد متوسط روزانه (اجاره سفري؛ charter-Trip) براي يک فروند کشتي «پاناماکس نو» با 4/12 درصد کاهش از روزانه 7563 به 6625 دلار رسيد. درآمد متوسط روزانه (اجارهسفري؛ charter-Trip) براي يک فروند کشتي پاناماکس نو در مسير آسيا به اروپا با 50 درصد کاهش از 1000- دلار به 1500- دلار و در مسير برعکس با 10 درصد کاهش از 15000 به 13500 دلار رسيد.

3 ) کيپ سايز(Capesize)

در اوايل ماه آذر، با وجود کاهش فعاليتها در بازار کشتيهاي «کيپسايز»، نگرشها نسبت به اين بازار همچنان مثبت بود و نرخهاي اجاره زماني در منطقه آتلانتيک تا حدي افزايش يافت، ولي در حوزه پاسيفيک نرخها تحت فشار بيشتري بود. در ادامه، يعني در اواسط ماه با کاهش ميزان محمولات قابل حمل در هر دو حوزه پاسيفيک و آتلانتيک، نرخهاي مربوط به کشتيهاي کيپسايز به شدت کاهش يافت و اين روند نزولي به دليل فقدان تقاضا از سوي برزيل و افزايش مازاد ظرفيت حمل موجود در منطقه آتلانتيک و کشتيهاي خالي در حال حرکت به سمت اين منطقه، تا پايان ماه ادامه يافت. البته به طور کلي نرخهاي مربوطه در حوزه پاسيفيک مطلوبتر گزارش شده است. متوسط درآمد روزانه براي يک کشتي «کيپ سايز»، با 9/53 درصد کاهش، از روزانه 17375 دلار به 8000 دلار رسيد.

ب) کانتينر

براساس شاخص نرخ کرايه حمل کانتينري شانگهاي، نرخ کرايه حمل کانتينرهايي که از شانگهاي به بنادر اروپايي حمل شدهاند در 23 نوامبر به سطح 1079 دلار کاهش يافت و تمامي سودي را که قبل از اول نوامبر کسب شده بود خنثي کرد. با ادامه روند نزولي فعلي، پيشبيني ميشود نرخهاي حمل، 43 درصد پايينتر از نقطه اوج خود در پايان ماه ژوئن قرار گيرد. اوضاع در مسير شانگهاي به بنادر مديترانه از اين هم بدتر بود و نرخ کرايه حمل 786 دلار به ازاي هر « Teu» (شاخص نرخ حمل و نقل با کانتینر) گزارش شد که نشاندهنده کاهش 61 درصدي نسبت به اوج منحني در فصل تابستان است. نرخها در حوزه پاسيفيک نيز کاهش يافت و در مسير شانگهاي به سواحل غربي آمريکا با 25 درصد کاهش نسبت به ماه اوت، در سطح 2089 دلار به ازاي هر «Feu» قرار گرفت.