PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : حمـــــــــــــــــــل . نقــــــــــــــل دریــــــــــــــــائی



مرتضی
12-08-2011, 11:12
سلام و سلام

حمل و نقل کالا بخش بسیار مهمی در بازرگانی محسوب میشه، چراکه تاثیر مستقیم در قیمت تمام شده داره، انتخاب اشتباه وسیله و نوع حمل نقل، میتونه باعث زیان زیادی بشه. به همین خاطر آشنایی با شیوه های مختلف حمل و نقل و مزایا و ایرادات هر کدوم، میتونه در انتخاب شیوه ء مناسب کمکمون کنه...

در اینجا میخوام درباره حمل و نقل از نوع دریائیش حرف بزنیم

حمـــل و نقـــل دریایـــی
حمل و نقل دریایی از نظر شرکتهای بزرگ حمل و نقل بین المللی و دولتها و کشورهای سواحل دریاها نسبت به حمل و نقل هوایی و زمینی مزایای بیشتری دارد، برخی از این مزایا که باعث میشوند تا تجار و بازرگانان و صاحبان کالا این روش حمل و نقل را نسبت به سایر روشها ترجیح دهند، عبارتند از:

1- هزینه حمل و نقل از طریق راه های آبی ارزانتر از حمل و نقل از راههای خشکی و هوایی است.
2- ثابت بودن نرخ و کرایه باربری دریایی، که بوسیله شرکتهای بزرگ تعیین میشود و کلیه شرکتهای حمل ونقل دریائی موظف به رعایت نرخ ارائه شده هستند ( به جز کشتیهای آزاد که در مواردی با توافق صاحب کشتی و مالک کالا نرخ حمل را تعیین می کنند)
3- بالا بودن تناژ بار و کالایی که حمل میشود، به طوری که در یک حمل و نقل دریایی، محموله های سنگین بین 200،000 الی 500،000 تن به بالا را به سادگی میتوان جابجا کرد که این ویژگی منحصر به فرد است .
4- ایمنی و ضریب اطمینان حمل و نقل دریایی، زیرا اگر استاندارد های مربوط به حمل و نقل دریایی از نظر بسته بندی و عدل بندی و ... رعایت شود و خریدار و فرستنده برابر مقررات اینکوترمز در مورد بیمه کالا و سایر شرایط اقدام نمایند، تقریبا حمل و نقل کالا بدون خطر و یا خطرات بسیار کمی انجام خواهد شد و به سلامت مال التجاره و کشتی و خدمه و غیره آسیب وارد نخواهد شد.

به خاطر دارا بودن این مزایا و مزایای دیگر ؛ این روش حمل و نقل، انتخاب بسیاری از صاحبان کالا و تجار هست و بسیار مورد توجه قرار میگیره.

مرتضی
12-08-2011, 14:07
با ســــــــــــــــلام :sneakiness:

در اینجا میخوام راجع به کشتی و انواعش بنویسم و اینکه هرکدوم چه کاربردی دارن:



کشتی ها تقسیم بندی های مختلفی دارن، ولی در یک تقسیم بندی کلی میشه اونارو به دو گروه تقسیم کرد:

- کشتیهای نظامی

- کشتیهای بازرگانی

کشتی های بازرگانی رو هم در سه گروه تقسیم بندی میکنن:


1- کشتیهای حامل کالای عمومی (general gargo ships)

کالای عمومی یا متفرقه به کالاهایی مانند : کالاهای بسته بندی شده در ابعاد مختلف، آهن آلات، ماشین آلات، انواع خودرو، کالای کانتینری ، کالای پالتیزه و ... گفته میشه.

2- کشتیهای حامل کالای فله (bulk carrier ships)

کالاهای فله به کالاهایی مانند: غلات، علوفه، سنگ آهن، پودر آلومینیوم، کود شیمیایی و کالاهای کیسه ای از قبیل: برنج ، شکر ، سیمان و ... گفته میشه. کالای فله ممکنه جامد ، مایع و یا گاز باشه که برای هر کدام نوعی از کشتی حامل کالای فله استفاده میشه.

3- کشتیهای مسافری (passenger ships)

مرتضی
12-08-2011, 14:22
:orange: تقسیم بندی کشتی ها گفتم، از اینجا به بعد مختصرا راجع به انواع مختلف و کاربردشون میگم:


کشتــــــی های حامل کالای فله (bulk carrier ships):

از این نوع کشتی ها برای حمل کالای فله ای( که قبلا نام برده شد) استفاده میشود. این کشتی دارای مخازن جدا ازهم می باشد. کشتی های فله بر ممکن است برای تخلیه وبارگیری جرثقیل داشته و یا نداشته باشند. معمولآ کشتی های بزرگ با بیش از5 مخزن، بدون جرثقیل هستند و به همین خاطر بین بنادرخاصی که تجهیزات ویژه ای برای تخلیه وبارگیری دارند،تردد می کنند.

کشتی های چند منظوره ای نیز وجود دارند که به کشتیهای(( bulk Ore , Oil, OBO)) معروف هستند و همانطور که از نام آنها مشخص است، قابلیت حمل مواد نفتی، کالای فله ای خشک و سنگ معدن را دارند.


42
کشتــــــــی های کانتینر بر (Container vesseles):

کانتینر ها برای حمل بسیاری از کالاهای عمومی ومواد مایع مخصوصاً برای حمل کالاهای خطرناک استفاده می شوند.

دو نوع عمده کانتینر از نظر اندازه وجود دارد:

-20فوتی

-40فوتی

نوع خاصی از کانتینرها مجهز به سیستم یخچالی خنک کننده هستند.

مزیت استفاده از کانتینر ها برای حمل کالا آسانی،سرعت زیاد تخلیه و بارگیری و ایمنی بالای آنها در حمل کالا می باشد. در کشتی های کانتینری به ندرت جرثقیل تعبیه می شود تا از فضای عرشه بیشتر استفاده شود.این نوع کشتی های کانتینری بدون جرثقیل بین بنادر ی تردد می کنند که بطور کامل به تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینر مجهز شده اند.

43

بقیه اش و بعدا میگم:D

مرتضی
12-08-2011, 14:26
سلام.....اینم بقیه اش:

کشتی های حامل گاز مایع طبیعی (LNG Carrier) :

حمل و نقل گاز طبیعی به شکل مایع از سال 1959 آغاز شد. از آن زمان از کشتی های ویژه ای برای حمل و تقل انواع گازها استفاده می شود.

مخازن ویژه ای درکشتی ها برای فشرده سازی و سرد کردن گاز طراحی شده اند. گاز طبیعی که هنگام استخراج نفت بدست می آید ، ترکیبی ا ز متان(Methane) ، اتان((Ethane ،پروپان(Propane )،بوتان(Butane ) وپنتان(Pentane )است.

پروپان و بوتان که گازهای سنگین تری هستند،LPGPetroleum Gases)) نامیده میشوند. بقیه،مخصوصاً متان گاز طبیعی نامیده می شوند. گاز طبیعی دارای 75تا 95درصد متان ونقطه جوشC°162- است. متان دارای دمای بحرانی C°82 - است و این بدین معنی است که در دمای بالاتر از این نمی تواند مایع شود.

در طول سفر دریایی باید دمای محموله در حد معینی نگه داشته شود وا ز آنجایی که انتشار گاز خطرناک است،یک سیستم کمپرسور در کشتی تعبیه شده تا گازهایی را که از مخازن متصاعد میشوند، بازیافت کند و برای استفاده به عنوان سوخت به موتورخانه (Engine Room )بفرستد.

بدیهی است که به علت حساسیت بیشترLNGنسبت به سایرمحمولات،کشتی های حامل آن دارای فن آوری پیچیده تری نسبت به سایر کشتی ها هستند

44

بازم ادامــــــــــــــه داره......

مرتضی
12-10-2011, 12:13
امــــــــــــــــا ادامه کشتی ها:adoration::

کشتی های مجهز به یخچال و سیستم خنک کننده(Refrigerator ship):

سیستم سرد سازی در این کشتی ها دمای انبارهای کشتی را برای حمل کالاهای فاسد شدنی یا کالاهای منجمد در حد لازم نگه می دارد.سرعت این کشتی از دیگر انواع کشتی های حامل کالای عمومی بیشتر است.این نوع کشتیها کالاهای یخچالی، مانند گوشت،ماهی،مواد پروتئینی،میوه و سبزیجات را حمل می کند.

45

کشتی های رو رو (Roll on//Roll off Ships):

این نوع کشتی ها برای حمل وسایل چرخ دار مانند کامیون،اتومبیل ،قطارو....طراحی شده اند. بار می تواند با سرعت از قسمت انتهایی کشتی توسط RAMP که در انتهای کشتی پلی بین کشتی و اسکله ایجاد می کند، تخلیه و بار گیری شود.

بعضی ازاين کشتی ها طوری طراحی شده اند که قابلیت حمل کانتینر را هم داشته باشد. لازم به ذکر است که در داخل کشتی عرشه های متحرکی هم وجود دارد که به تناسب بار تنظیم می شود و پل های متحرکی نیز وجود دارد که طبقات کستی را به هم متصل می کند.البته در بعضی کشتی ها از آسانسور استفاده می شود. برای این مدل کشتی ها اسکله های مخصوصی نیاز هست که براحتی از انتهای کشتی بشه بار گیری یا تخلیه انجام بشه.

47

خــــــــــوب ، چندتا کشتی دیگه مونده ......

مرتضی
12-10-2011, 12:43
2 تا کشتی دیگه رو هم معرفی میکنم:suspicion::

کشتی های نفتکش(Oil Tankers ):

این کشتی ها مخصوص حمل نفت خام هستند و برای حمل مشتقات نفت خام مانند بنزین،گازوئیل ،نفت سفید و...... از نوع دیگر نفتکش با طراحی خاص که فراورده بر(Product Carrier)نامیده می شوند، استفاده می شود.

نفتکشها دارای ظرفیتهای مختلف هستند که 2 نمونه از بزرگترین آنها عبارتند از:

VLCC (Very Large Crude Carrier) که بین 20000 تا 300000 تن گنجایش دارد و ULCC (Ultra Large Crude Carrier) که بیش از 300000 تن ظرفیت دارند.

نفتکشها مانند انواع دیگر کشتی ها مخزنهای متعددی دارند که توسط پمپهای مخصوص تخلیه و بارگیری می شوند.

48


کشتی های باری ومسافربری (RO/PAX):

این مدل از کشتیها ترکیبی از مدل RO/RO & PASSENGER SHIP هستند. این کشتیها همزمان با حمل بار مسافر هم جابجا

میکنند. بیشتر این کشتیها در مسیرهای ثابت رفت و آمد میکنند.

49

خوب تا ایجا 7 نوع از کشتیها رو معرفی کردم، اگه کشتیهای دیگه ای رو شما میشناسید معرفی کنید

طوطی و بازرگان
12-10-2011, 16:55
ســــلام به بازرگان پیشگان عزیز:peaceful:

به خاطر اهمیت حمل و نقل دریایی و قدرت این روش حمل و نقل نسبت به دیگر روشها و مخصوصا اهمیت اون در کشورمون ایران، این موضوع رو شروع کردم. موضوع مهمی هست و جای بحث زیاد داره....

منبع و مرجع ام سایت جامع مدیریت اثیر ([Only Registered And Activated Users Can See Links]) بوده :friendly_wink:

براساس آخرین اطلاعات بیش از 90 درصد تبادل تجاری كشور از طریق دریا انجام می گیرد. بنابراین صنایع دریایی یكی از مهمترین صنایع

كشور محسوب می شوند. صنایع دریایی علاوه بر كشتیرانی شامل حوزه های دیگری نیز می گردد. صنایع كشتی سازی، نفت و گاز

فراساحلی و همچنین صنایع پشتیبان مانند كارخانه های تولید كننده تجهیزات، بنادر و پایانه ها، حمل كنندگان كالا و اجاره دهندگان

كشتی، كارگزاران حمل و نقل، شركت های بیمه و موسسات مالی و اعتباری از آن جمله اند.

حوزه های یاد شده را می توان به دو بخش اصلی تقسیم كرد:

• زنجیره حمل و نقل دریایی (كشتی سازی، كشتیرانی و بندر)

• منابع دریایی (تاسیسات فراساحلی، مناطق ساحلی و منابع دریایی)

طوطی و بازرگان
12-10-2011, 17:11
با یک تقسیم بندی به شکل زیر این مبحث ادامه میدیم... به این شکل ادامه موضوع و بحث در موردش راحتتر میشه:rapture:

موضوعات اصلی این مطلب عبارتند از:

• كشتی سازی

• كشتیرانی

• بنادر

• ایمنی

• محیط زیست

هر کدوم از این موضوعات رو به ترتیب و با تقسیم بندی مشخص در ادامه، مفصلا خواهم آورد...

طوطی و بازرگان
12-10-2011, 17:14
كشتی سازی

1- طراحی

اولین حوزه تمركز در مقوله كشتی سازی بر روی مسائل مرتبط با فرآیند طراحی است. زیرا توسعه فناوری در این زمینه عملكرد كشتی را ارتقاء و هزینه های ساخت

و عملیات را كاهش می دهد.

در حوزه طراحی توجه ویژه به موارد زیر ضروری است:

• ابزار نو و ابتكاری برای فرآیند طراحی اولیه، به ویژه استفاده از سیستم های خبره.

• بهبود ابزارهای فرآیند طراحی پایه هیدرودینامیك با تأكید بر بهبود موارد پیش بینی در محاسبات مقاومت كشتی در مقابل چگالی.

• اثر نیروهای خنثی كننده در طراحی بدنه، رفتار در هنگام مانور، و اثرات عمق محدود آّب.

• بهبود ابزار طراحی نیروی محركه.

• بهبود ابزار پیش بینی رفتار ساختاری.

2- تولید

بهبود كارائی تولید حوزه دیگری است كه در پروژه های زیر می توان به آن پرداخت.

• افزایش اتوماسیون و استفاده از روبات در تولید.

• بهبود روش در فرآیندهای جوشكاری.

• بهبود روش در ساخت قطعات و اجزاء.

• روش های تضمین كیفیت و دقت در ساخت.

طوطی و بازرگان
12-10-2011, 17:18
3- استاندارد سازی

استاندارد سازی و استفاده از پیمانه ها (Module) حوزه دیگری از تلاشهای تحقیق و توسعه است كه در پروژه های زیر محقق میشود:

• استاندارد كردن اجزاء (Component)

• استاندارد كردن حوزه های عملیاتی مهم

• پیمانه بندی (Modularization)

4- استفاده از مواد جدید

تحقیق در این زمینه با هدف كاهش هزینه ها و بهبود كیفیت اجزاء برای نیل به قابلیت اطمینان بیشتر انجام می شود. زمینه تحقیق و

توسعه در این مقوله به پژوهش در انواع مواد باز میگردد.

انواع مواد عبارتند از:

• مواد كامپوزیت

• فولاد آلیاژی ویژه با مقاومت زیاد

• فناوری تست غیر مخرب و اتصالات

• مواد حفاظت از خوردگی

طوطی و بازرگان
12-10-2011, 17:23
5- بهبود فناوری تبادل اطلاعات

هدف از بهبود فناوری تبادل اطلاعات پیاده سازی یك سیستم یكپارچه تولید به عنوان مركز اطلاعات برای رسیدن به سطح بهینه اتوماسیون

و قابل انعطاف در ساخت قطعات و اجزاء است.

حوزه های تمركز شامل موارد ذیل است:

• پدید آوری فرمت های خنثی برای تبادل اطلاعات

• پیاده سازی معماری CIM (سیستم یكپارچه تولید رایانه ای) در فرآیند طراحی و تولید

• پیاده سازی سیستم های نظارت و مراقبت تولید و بازخورد آن، شامل مدیریت كیفیت، پشتیبانی مدیریت از چرخه عمر اطلاعات و

پدیدآوری استانداردهای بیشتر برای سیستم های كنترل كشتی.

6- استفاده از فناوری اطلاعات / ارتباطات

امروزه فناوری های جدیدی در مدیریت و تبادل اطلاعات در دسترس است. كاربرد بخش های مناسب این فناوری ها در حوزه دریانوردی امری

ضروری برای رقابت در این صنعت است.

زمینه تحقیق عبارتند از:

• فناوری های سطح بالا و چند سطحی ارتباطات.

• ابزارهای واقعیت مجازی (Virtual Reality) .

• توسعه فناوری برای پشتیبانی شركت ها / كنسرسیوم ها ی مجازی

• بهبود فنون شبیه سازی و برنامه ریزی تولید.

• پیاده سازی سیستم های خبره برای پشتیبانی تصمیم گیری و استاندارد كردن ابزار طراحی EDI

طوطی و بازرگان
12-10-2011, 17:29
7- بهبود محیط پشتیبان

برای بهبود كیفیت محیط پشتیبان با توجه به فاز طراحی، سه حوزه اصلی قابل بررسی خواهد بود:

• فرآیند آموزش

• مدیریت طراحی

• فلسفه و سازمان كار در ایجاد ساختار مجتمع دریایی


8- بهبود ایمنی

تمایل بین المللی، تغییر قوانین ایمنی از دستوری به عملكردی است. با توجه به این رویكرد، قبول استانداردهای ایمنی، مبتنی بر ارزیابی

جامع مخاطرات و كاهش اندازه ریسك های منتخب خواهد بود. توسعه و تطبیق فرآیند ارزیابی ریسك به نحوی كه كلیه مراحل طراحی را

پوشش دهد، امری ضروری است.

موارد تحقیق و توسعه در سه مقوله دسته بندی می شوند:

• رعایت ایمنی در طراحی، شامل مقاومت سازه در مقابل آسیب، پایداری در مقابل خسارت، تجهیزات نجات، پیشگیری و اطفاء حریق.

• اجرای فرآیندهای ارزیابی ریسك شامل: توسعه روش های ارزیابی ریسك، توسعه ابزار ارزیابی ریسك، توسعه رده بندی سیستم های

شكست در كشتی، اجرای نمونه های كاربردی.

• ایمنی در فرآیندهای تولید

طوطی و بازرگان
12-10-2011, 17:38
9- پایداری زیست محیطی

طراحی، «كشتی دوستدار محیط زیست» یك چالش است. ارائه راه حل باید تركیبی از عملیات اقتصادی و حفاظت زیست محیطی باشد.

روش ها باید به نحوی طراحی شوند كه از اثرات طراحی جدید، فرآیندها و اجزاء بر روی محیط زیست ارزیابی معقولی شود.

حوزه های تمركز به شرح ذیل است:

• محدود كردن آلودگی عملیاتی

• استفاده از مواد «دوستدار محیط زیست»

• طراحی كشتیهای «دوستدار محیط زیست»


10- شناورهای جدید برای كشتیرانی جدید

مبنای طراحی انواع جدید كشتی، رشد پایداری تجارت جهانی و فشارهای ناشی از رقابت در كشتیرانی است.

فاکتورهای مهم در این زمینه عبارتند از:

• سرعت كشتی

• ایده های نو در صنعت كشتیرانی

• ایده های نو كاربردی در شناورهای دریارو و رودخانه رو، و شناورهای آبراه های داخلی

11- لجستیك دریایی

خدمات حمل و نقل دریایی فعالیت های مستقل نیستند، بلكه بخشی از الزامات لجستیكی و سیستم های بین المللی تولید و تجارت

می باشند.

كارآئی لجستیك دریایی با توجه به كیفیت آن تعیین می شود. حوزه های مهم عبارتند از:

• مدیریت لجستیك، كه نیازمند بهبود در مدل سازی لجستیك و فناوری سخت افزاری و نرم افزاری اطلاعات و ارتباطات است.

• تجهیزات روی عرشه و سیستم هائی كه شامل طراحی یا بهبود سیستم ها و زیرسیستم های زیر می شود:

- سیستم یكپارچه كنترل كشتی

- سنسورهای مقاوم (Robust) برای پشتیبانی از طولانی كردن دوره تعمیرات اساسی

- آنتن های رادار

- توسعه مواد جدید برای افزایش عمر اجزاء ماشین آلات.

- بهبود تجهیزات مهاربندی

- بهبود سیستم های رانش دیزل ـ الكتریك

سجاد
12-10-2011, 21:10
سلام طوطی و بازرگان عزیز

واقعا از شما ممنونم که همچین بحث مهمی رو آغاز کردین. همونطور که خودتون اشاره کردین بخاطر اهمیت بالای این موضوع باید اطلاع رسانی بیشتری انجام بشه. از دوستان دیگر هم خواهش می کنم که اگر نکات آموزشی به نظرشون می رسه اینجا به اشتراک بذارن.

ممنون

طوطی و بازرگان
12-11-2011, 12:40
سلامی جدید به همه بازرگان پیشگان عزیز :tan:

اول از همه تشکر کنم از سجاد عزیز برای توجه اش به موضوع و اینکه منم از شما تشکر میکنم که توجه کردین:semi-twins:

امــــــــا در ادامه موضوع میرسیم به دومین حوزه بسیار مهم ، یعنی:

كشتیرانی

دومین حوزه تحقیق و توسعه، صنعت كشتیرانی است. منظور از تحقیق وتوسعه در این صنعت یافتن نوآوریهای جدید و استفاده از فناوری

های نوین بصورت گسترده است. فناوری را به سادگی می توان نسخه برداری كرد اما این روش رقابت پایداری برای دست اندركاران این

صنعت خلق نمی كند.از سوی دیگر استفاده از فناوری های نوین كه مبتنی بر دانش است به سادگی نسخه برداری نمی شود.

تحقیق و توسعه در حوزه كشتیرانی در مقولات ذیل انجام می شود:


1- تغییرات در اقتصاد و بازار

تغییرات اصلی در بازارها و تولیدات بین المللی به وقوع می پیوندد. این روند، تأثیرات ژرفی بر تجارت و بازار كشتیرانی در دهه آینده خواهد

گذاشت.

موارد ذیل از عوامل اصلی این رخداد می باشند.:

- افزایش جمعیت و مصرف انرژی

- جهانی سازی

- خدمات لجستیك

- خدمات ICT

لذا هدف از پژوهش در این حوزه یافتن نیروهای پیش برنده پیشرفت های فوق الذكر و نیز ساختن مدل های عددی (كمی و كیفی) برای

تجزیه و تحلیل پیامدهای حمل و نقل بین المللی و صنعت كشتیرانی خواهد بود.

طوطی و بازرگان
12-11-2011, 12:46
ادامه بخشهای مهم در حوزه کشتیرانی:tan:

2- لجستیك و حمل و نقل چند وجهی

امروزه مزیت حمل و نقل چندوجهی نسبت به حمل و نقل زمینی بر همگان روشن است. به ویژه كه حمل و نقل آبی قادر به پوشش

مسافات طولانی تر نیز می باشد. خدمات حمل و نقل چند وجهی باید با سیستم های یكپارچه مدیریت زنجیره تأمین پشتیبانی شود.

هدف از تحقیق و توسعه در این زمینه افزایش رقابت در سیستم های حمل و نقل چند وجهی است كه حمل و نقل آبی بعنوان بخشی

كلیدی از آن محسوب میشود.

موارد پژوهش در این مقوله عبارتند از:

• مسیرهای جدید كشتیرانی

• مدیریت زنجیره تأمین (SCM)

• توسعه معماری ICT برای عملیات حمل و نقل چند وجهی

• استفاده مشترك از اطلاعات بین دست اندركاران حمل و نقل

• بازنگری استانداردهای واحد كالا


3- ملاحظات زیست محیطی و حمل و نقل پایدار

محیط زیست دریایی دارای اهمیت ویژه ای است. دریاها و اقیانوس ها علاوه بر سهولت بخشیدن به حمل كالا ها، خود نیز به عنوان منابع

عظیمی از مواد غذایی و پروتئینی به شمار می روند. صورت های مختلف استخراج انرژی موج، نیروی حرارتی و جزر و مد از دیگر ویژگی

های این محیط به شمار می رود. بستر دریا نیز در بسیاری از نقاط جهان دارای منابع سرشمار و غنی نفت و گاز و سایر فرآورده های

معدنی است كه تجارت جهانی نمی تواند از آن ها چشم پوشی كند. استخراج منابع و معادن از كف دریاها و اقیانوس ها، محیط زیست آنرا

دچار مخاطرات جدی آلودگی ساخته است كه می تواند زمینه ساز بروز مشكلات برای آیندگان شود.

با این مقدمه آگاهی و نگهداری از محیط زیست دریایی از الزامات صنعت حمل و نقل دریایی بوده و از طراحی كشتی و اجزاء و سیستمهای

آن تا عملیات كشتی در دریا باید مورد توجه قرار گیرد.

توسعه فناوری و پژوهش در موارد ذیل تمركز می یابد:

• ارزیابی عملكرد زیست محیطی شامل مراقبت و مستند سازی

• تعریف استانداردها

• مدل سازی برای مراقبت از موارد آلودگی و حذف آثار آن از محیط زیست عملیاتی

• محاسبه هزینه های آلودگی ناشی از كشتیرانی (زیست محیطی، سوانح، آلودگی صدا، تراكم و زیرساخت ها) در مقایسه با سایر شیوه

های حمل و نقل

طوطی و بازرگان
12-11-2011, 13:11
:tan: با 2 بخش دیگه از حوزه کشتیرانی این بخش رو تموم میکنم و وارد بخشه بعدی میشم...

4- منابع انسانی

استخدام افسران كارآزموده مهمترین چالش صاحبان كشتی در سر تا سر دنیاست. این چالش شامل بخش خشكی شركتهای كشتیرانی

نیز می شود. در بعضی كشورها مانند كشور ما تقاضا برای استخدام افسران كارآزموده بیشتر از عرضه آن است. لذا از افسران خارجی

برای كار بر روی كشتی استفاده می شود.

بنابراین مهمترین هدف در مقوله منابع انسانی، تربیت و پرورش نیروی انسانی كارآمد برای استفاده در خطوط كشتیرانی است.

5- فناوری اطلاعات و ارتباطات در عملیات و نگهداری ماشین آلات

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بعنوان یكی از فناوری های توانمند ساز، تأثیرات مهمی بر صنعت كشتیرانی، سازمان آن، عملیات و

مدیریت كشتی دارد. افزایش دسترسی به اطلاعات در مورد وضعیت كشتی هزینه های نگهداری و تعمیرات را كاهش داده و دیدگاه عمیقی

به مالك كشتی برای تصمیم گیری می دهد.

تبادل اطلاعات بین تأمین كنندگان تجهیزات و موسسه رده بندی زمینه استفاده كارآمد از كارشناسان و نیز پشتیبانی را فراهم می نماید.

حد اعلای این چالش، یكپارچگی نیروهای صاحب صلاحیت مستقر بر روی كشتی، دفاتر شركت و صنایع پشتیبان است كه موجب بهبود

عملیات و نگهداری و تعمیرات كشتی می شوند و زمینه را برای پاسخگویی به عملیات ایمن و پیشگیری از آلودگی فراهم می سازند.

زمینه های پژوهش و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان در موارد زیر مشاهده نمود:

• استاندارد سازی اطلاعات به نحوی كه ناوبری و سیستم اتوماسیون بصورت یكپارچه عمل نمایند.

• استفاده از دستورالعمل های الكترونیكی برای تجهیزات و عملیات نگهداری و تعمیرات

• سیستم های نگهداری و تعمیرات مبتنی بر رایانه

طوطی و بازرگان
12-11-2011, 13:22
از اینجا به بعد وارد حوزه بسیار مهمه دیگه ای میشیم که اهمیت و گستردگی بسیار زیادی داره... و حتما در موضوعات جداگانه مفصل و

جامع بهش خواهم پرداخت و از دوستان دیگه هم درخواست میکنم که حتما مشارکت کنن تا بتونیم موضوع رو تشریح و کاربردیش بکنیم.

:semi-twins::semi-twins::semi-twins::semi-twins::calm:

و اما حوزه ســــــــــــوم:

بنادر

سومین حوزه در پژوهش و توسعه فناوری صنعت بندر است. اتصال بنادر به حمل و نقل تركیبی و اجزای مختلف حمل و نقل ملی به یكدیگر،

گلوگاه هایی را ایجاد كرده كه كلیه عوامل داخلی بندر مانند تجهیزات بندری، محوطه های بندری، جاده های داخل بندر و دروازه گمرك و

عوامل خارجی نظیر افزایش تولید صنایع، رشد صادرات، واردات و ترانزیت كالا، تحولات نظام اقتصادی جهانی، قوانین بین المللی و انجام

پروژه ها در دیگر كشورها در جابجایی و شكل یافتن این گلوگاه ها مؤثر می باشد. توسعه بنادر تجاری كشور به دلیل تنوع و تعدد متغیرهای

درونی و محیطی با چالش های عمده زیر مواجه می باشند:

الف) عوامل تأثیرگذار داخلی شامل:

• قوانین جدید بازرگانی و گمركی كه ناشی از تغییر سیاست های مختلف است.

• تغییرات سریع زیرساخت های حمل و نقل

• تغییر تجهیزات و غیره

ب) عوامل تأثیرگذار خارجی:

• تغییر شكل اقتصاد جهانی

• تغییر سیاست ها و قوانین بین المللی

• تحولات نظام سیاسی جهان

نیاز به گسترش تجارت خارجی و كمك به رشد اقتصاد ملی، مسئولیت سنگینی را بردوش بنادر همة كشورها به ویژه بسیاری ازكشورهای

در حال توسعه نهاده است. بنابراین، نقش بنادر دستخوش تغییر شده است. فعالیت بندر دیگر محدود به بارانداز و محوطة اطراف آن نیست.

بنادر اكنون در زمینه كلیه فعالیت هایی كه جزئی از زنجیره حمل و نقل هستند، فعالیت دارند. در برخی از بنادر، این فعالیت های جدید

افزون بر یك سوم از درآمد بندر را تشكیل می دهند. در طول دهه های 1950 و 1960، برخی از بنادر سنتی (كه قبلاً تنها مراكز حمل و نقل

بودند) به نحو فزاینده ای به مركز خدمات تجاری و اقتصادی تبدیل شده اند و در برخی موارد به میزان قابل توجهی بر ارزش كالاهایی كه

جابجا می كنند، افزوده اند. طی ده سال اخیر، این فرآیند در برخی از بنادر بسیار پر رفت و آمد سرعت گرفته است. بنادر امروزی خدمات

متنوعی ارائه می دهند كه از مرزهای متعارف بنادر قبلی فراتر رفته است. از جمله می توان از فعالیت های توزیع نام برد. امروزه یك

زیربنای اطلاعاتی تمام عیار نیز به زیربنای فیزیكی بنادر اضافه شده است كه برخی آن را «ساختار اطلاعاتی» (Infostructure) نامیده اند.

بنابراین، بنادری كه به این سمت حركت كرده اند به سكوهای لجستیكی واقعی برای تجارت بین المللی تبدیل شده اند

طوطی و بازرگان
12-11-2011, 14:12
با چند تقسیم بندی و بخش بندی، سعی میکنم که بحث بنادر رو هم ببندم. چون مفصل در جای دیگه بهش خواهم پرداخت...:tan:

مطالب گفته شده، تحقیق و توسعه در باره نقش جدید بنادر را ضروری می سازد.

در یک تقسیم بندی اینگونه میشه ادامه داد بنادر رو:

1- توسعه ظرفیت

موارد پژوهش در زمینه توسعه ظرفیت بنادر عبارتنداز:

• زیر ساخت های پایه

شامل:

- لایروبی

- سازه های اسكله

- توسعه زمین بندر

- مراكز خدمات راه آهن و شناورهای كوچك

- زیرساخت ایمنی

- زیرساخت حمل و نقل در پایانه ها


• زیرساخت های پیشرفته

شامل:

- پایانه های پسكرانه ای(بنادر خشك)

- زیرساخت خط لوله صنعتی

- انبار

- مناطق توزیع

- تجیهزات تخلیه و بارگیری

- سیستم های حمل ونقل كالای ویژه

- تسهیلات تخلیه و بارگیری كالای ویژه(شامل كلیه تسهیلات مربوط به آب و هوا وكالاهای پروژه ای)

- تسهیلات مربوط به افزایش استفاده از زمین

• ارتقا بهره وری

شامل:

- سیستم جامعه بندری مبتنی بر web

- سیستم اطلاعات بندری

- سیستم های ict برای تجارت كالا

• سرمایه گذاری

شامل:

- جذب سرمایه برای سرمایه گذاری مشترك

- سرمایه گذاری در توسعه زمین های بندر

- بازاریابی و تبلیغ بندر

- جذب شركت ها

- زیر ساخت های آموزش نیروی انسانی

2- ایمنی

ایمنی در حمل و نقل بندری و دریایی عبارت است از سطح تضمینی كه متولیان حمل و نقل دریایی و بندری در حفظ جان و مال كلیه

ذینفعان سیستم ارائه می دهند. ایمنی در حمل و نقل و بخصوص در زمینه حمل و نقل بندری و دریایی امری تخصصی است كه مشتریان و

كاربران این سیستمها آشنایی زیادی با نحوه تامین و تضمین این امر ندارند. بر اساس ادبیات ایمنی حمل و نقل، ایمنی نتیجه اقدامات و

برنامه ریزی ها در زمینه چند مقوله مختلف است:

- طراحی برای ایمنی، شامل مقاومت سازه های بندری در مقابل آسیب، پایداری در مقابل خسارت، تجهیزات نجات، پیشگیری و اطفاء

حریق.

- پیاده سازی فرآیندهای ارزیابی ریسك شامل: توسعه روشهای ارزیابی ریسك، توسعه ابزار ارزیابی ریسك، توسعه رده بندی

سیستم های شكست در بندر، اجرای نمونه*های كاربردی.

- ایمنی در فرآیندهای عملیاتی

3- محیط زیست

حمل و نقل دریایی شامل بخش بندر (بنادر تجاری ،پایانه های نفتی ،تعمیرگاه كشتی ها و اسكله های صیادی) و بخش دریایی

(واحدهای شناور) می باشد، هر كدام از این بخش ها بسته به نوع فعالیتی كه در آنها انجام می پذیرد منجر به تولید زائداتی می شوند كه

بطور بالقوه می توانند منبعی برای آلودگی دریا محسوب گردند. جمع آوری، بازیافت، پردازش و دفع صحیح این مواد اثر قابل توجهی بر

كاهش آلودگی دریا ناشی از حمل و نقل دریایی برجای خواهد گذاشت. گزینه دیگر برای كاهش مواد آلاینده در دریا، مقابله و پاكسازی این

مواد پس از ریزش به دریا می باشد. زمینه های پژوهش در این مقوله عبارتند از:

- حفظ محیط زیست دریایی و مبارزه با آلودگی آب دریا

- ارزیابی عملكرد زیست محیطی شامل مراقبت و مستند سازی

- تعریف استانداردها

- مدل سازی برای مراقبت از موارد آلودگی و حذف آثار آن از محیط زیست عملیاتی

طوطی و بازرگان
12-11-2011, 14:30
یک سلام و خسته نباشید به بازرگان پیشگان عزیز که وقت گذاشتن و مطالب بالا رو خوندن:drunk:

میدونم که مطالب شاید کمی طولانی باشه و لی به خاطر اهمیت مطلب نمیشد که بهش نپردازم... امیدوارم که مفید بوده باشه و امیدوارتر خواهم بود اگه

مشارکت کنین و هرچی که به نظرتون میرسه رو ( پرسش...پاسخ...نظر...مطلب...) بگین و بنویسین..

:smug:سپاس از همگی

بهزاد
12-11-2011, 14:46
ممنون از مطالبتون. واقعا کاربردی بود. فقط چند سوال برام به وجود اومده که در پست های بعدی ازتون میپرسم.
با تشکر

مرتضی
12-14-2011, 14:23
:subdued: سلام

انواع مختلف حمل دریایی:

--استفاده از کشتی های مسیر منظم Liner

-- استفاده از کشتی های مسیر نا منظم Tramp

کشتیهای با مسیر منظم از نظر ایمنی به مراتب از مسیر نامنظم ارجح تر است زیرا کشتی های مسیر منظم دارای گواهینامه های معتبری از لحاظ استاندارد، بازرسی و غیره هستند که از شرکتهای معتبر بازرسی دریافت میکنند که این گواهی نامه ها با یک شماره که به Register number یا شماره ثبت معروف است به کشتی داده میشود. در کشتی های با مسیر نامنظم معمولا این گواهینامه وجود ندارد و این قبیل کشتی ها بیشتر به صورت Charter یا دربستی اجاره میشوند که در نتیجه بارنامه های دربستی یا Charter Party B/L صادر میشود که این بارنامه مورد تایید بانک مرکزی نیست.

کشتی های مسیر نامنظم غالبا کشتی هایی با عمر بالاب 15 سال هستند که چون عمر بالا دارند و آزمایشات فنی ندارند، زیاد قابل اعتماد نیستند.

Fobiran
12-17-2011, 12:17
با سلام
سوالی که دارم اینه که حمل و نقل دریایی از طرف شرکت های کشتی رانی دارای برنامه حمل و نقل هستند؟

برای مثال یه شرکت کشتیرانی برنامه حرکتی داره به بنادر مختلف؟ مثل یک تقویم؟

و سوال دوم اینکه این برنامه ریزی ها فقط برای کشتی های مسیر منظم هستند یا برای مسیر های نامنظم هم وجود داره؟

با تشکر

مرتضی
12-17-2011, 13:21
سلام fobiran عزیز..

تمام کشتیرانیها دارای یک برنامه منظم و مشخص هستند...در واقع در این تقسیم بندی فاکتورهای مختلفی لحاظ میشه که خوندن مطلب زیر فکر میکنم که کمکت کنه تا جواب سوالت رو بگیری:

اصولا ویژگیهای تجارت دریایی در ارتباط با عرضه حمل و نقل دریایی به عواملی به ویژه دو عامل زیر بستگی دارد:

1) اندازه و حجم بار یا محموله
2) مستمر و منظم بودن تقاضا


اندازه و حجم بار یا محموله:

حمل و نقل دریایی میتواند به حمل و نقل محمولات برابر با ظرفیت کامل کشتی و حمل و نقل محمولات کمتر از ظرفیت کامل کشتی تقسیم شود.
وقتی که محموله یا بار به اندازه کافی بزرگ یا زیاد باشد که تمام فضای حمل کشتی را پر کند، مالک کالا یا دریافت کننده آن – یا به طور دقیق تر، استفاده کننده از کشتی – برای حمل کالا، از یک کشتی به طور کامل برای حمل کالا استفاده می کند. چنین استفاده ای از کشتی، کشتیرانی ترمپ (Tramp Shipping) – کشتیرانی خطوط نامنظم – نامیده می شود.
از ویژگی های کشتیرانی ترمپ، اجاره کشتی می باشد که به معنی بستن قرارداد حمل با مالک کشتی است.

وقتی که محموله یا بار به اندازه کافی بزرگ یا زیاد نباشد تا همه فضای حمل کشتی را پر کند، مالک کالا ممکن است یا هزینه اجاره کل فضای حمل کشتی را بپردازد ( هزینه فضای خالی یا اضافی را نیز بپردازد) یا اینکه ممکن است فقط از قسمتی از فضای حمل کشتی استفاده کند و تنها هزینه آن را بپردازد.

در مورد دوم او مجبور است ظرفیت حمل کشتی را با دیگر صاحبان کالا تقسیم کند و با آنها سهیم شود. این نوع کالا که تنها قسمتی از ظرفیت کشتی را پر می کند نه همه آن را، کالای متفرقه (General Cargo) نامیده می شود.

در حمل و نقل کالای متفرقه، مالک کالا ممکن است با مشکل نبود دیگر مالکان کالا برای سهیم شدن با آنها در فضای حمل کشتی، مواجه شود. مخصوصا وقتی که محموله بسیار کوچک باشد. فردی باید باشد که همه مالکان کالاهای کوچک و کم حجم را جمع کند و خدمات کشتیرانی مناسبی را برای آنها فراهم کند. چنین خدماتی که به طور منظم توسط شرکتهای کشتیرانی ارائه می شود، کشتیرانی لاینر (Liner Shipping) – کشتیرانی خطوط منظم – نامیده می شود.

مستمر و منظم بودن تقاضا:
اندازه محموله یا کالا، تنها عامل درانتخاب مناسب ترین نوع شرکتهای کشتیرانی، برای حمل کالا نیست. همانند تقاضای حمل ونقل، مستمر و منظم بودن حمل کالا نیز اهمیت ویژه ای دارد.

اگردر مورد یک مالک کالا، نه تنها هر یک ازمحموله های او برابر با ظرفیت کامل کشتی باشد، بلکه هم چنین نیازمند حمل مستمر و منظم کالا یا محموله در طول یک دوره زمانی ثابت باشد، در این صورت مالک کالا از کشتی برای یک سفر دریایی استفاده نمی کند، بلکه برای چندین سفر دریایی از کشتی استفاده می کند. یا اینکه ممکن است از کشتی در یک دوره زمانی معین استفاده کند. در نتیجه ممکن است اداره کشتی و حمل و نقل را خودش به عهده بگیرد و سازماندهی کند، به جای اینکه به بازار کشتیرانی برای اجاره کشتی مراجعه کند. و از این طریق حمل و نقل دریایی به قسمتی از فرایند تولید تبدیل می شود. این نوع استفاده از کشتی، کشتیرانی صنعتی (Industrial Shipping) نامیده می شود که عمدتا و به طور گسترده توسط گروه های بزرگ صنعتی استفاده می شود.

کشتیرانی صنعتی به هیچ یک از کشتیرانی لاینر و ترمپ متعلق نمی باشد. اگرچه آن نوع مهمی از شرکت های کشتیرانی است، اما شامل بحث ما نمی شود. زیرا این نوع عرضه حمل و نقل در بازار آزاد، یک فرایند صنعتی داخلی در نظر گرفته می شود نه یک فعالیت بازرگانی خارجی.

برای جمع بندی می توان گفت که هر مالک کالایی برای استفاده از نوع مناسبی از حمل و نقل دریای، با سه حالت روبرو است.

1. اگر مرسوله فضای حمل کشتی را کاملا پر کند و ارسال آن به طور منظم و مستمر صورت گیرد، فرستنده بار از کشتی های ترمپ برای مدتی طولانی استفاده می کند یا اینکه خودش حمل و نقل دریایی را سازماندهی می کند.

2. اگر مرسوله فضای حمل کشتی را کاملا پر کند اما حمل و نقل به طور منظم و متناوب انجام نشود، فرستنده بار باید از کشتیرانی ترمپ برای یک سفر دریایی یا چندین سفر دریایی متوالی و یا دوره زمانی کوتاه مدت، استفاده کند.

3. اگر مرسوله کمتر از ظرفیت کامل کشتی باشد، کشتیرانی لاینر باید مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه گاهی در کشتیرانی ترمپ نیز ممکن است یک کشتی، باری را حمل کند که متعلق به بیشتر از یک فرستنده بار است.

این مطلب ادامه داره ....

مرتضی
12-17-2011, 13:26
ادامه مطلب بالا:

با توجه به مطالب قبلی که نوشتم، میشه نتیجه گرفت که سه گروه فرستندگان بار وجود دارند که مشخص کننده سه نوع شرکت کشتیرانی هستند:


گروه اول :


این گروه شامل مالکان و فرستندگان بزرگ صنعتی در صنعت نفت، آهن و فلز، صنایع شیمیایی، کاغذ و محصولات جنگلی، صنعت خودرو، صنایع غذایی و ... می باشند. بار آنها به اندازه ظرفیت کامل کشتی است و نیاز به حمل و نقل به صورت منظم و مستمر وجود دارد. بنابراین این گروه یا خود مالک کشتی هستند و از ناوگان خود برای حمل و نقل استفاده می کنند و یا از طریق اجاره بلند مدت، اداره کشتی را به عهده می گیرند. این شیوه کشتیرانی، کشتیرانی صنعتی نامیده می شود.

برآورد شده است که حدود نیمی از ناوگان نفتکش یا متعلق به شرکتهای نفت است و یا توسط آنها اجاره بلند مدت شده است. و در بازار فله خشک، حدود 30% ظرفیت کشتی های موجود، متعلق به شرکتهای بزرگ صنعتی است. با فرض اینکه این ناوگان شخصی بهره وری یکسانی با بقیه ناوگان دارند، نتیجه می گیریم که حدود 1600 تا 2000 میلیون تن بار توسط خود صنایع حمل می شود و این بدین معناست که این مقدار بار، خارج از بازار آزاد کشتیرانی است.



گروه دوم :


مالکان و فرستند گان کالای فله ای هستند که محموله زیادی دارند اما نیاز آنها به حمل و نقل به صورت نامنظم است و یا حتی به صورت منظم و مستمر است اما مالکیت ناوگان شخصی را توجیه نمی کند. مالکان کالا در این بازار اساسا گروههای تجاری و صنعتی کوچک و متوسط و مالکان کالای فصلی مانند غلات، کود، زغال سنگ، الوار و یا دیگر کالاهای فله خشک یا مایع مانند نفت، سنگ معدن و ... هستند. این نوع کالاها از طریق کشتیرانی ترمپ حمل و نقل می شوند.

اندازه این بازار بزرگ است. تمام بازار فله مایع یا خشک غیر از آنچه توسط کشتیرانی صنعتی حمل می شود، در بازار کشتیرانی ترمپ قرار دارد. علاوه بر آن، قسمتی از کالای متفرقه(عمومی) نیز با کشتیرانی ترمپ جابجا می شود. در حقیقت بیان اینکه دقیقا چند تن بار متعلق به این بازار(کشتیرانی ترمپ) است غیر ممکن است. اما به هرحال می توانیم برآورد کنیم که این میزان بار تقریبا 45% کل کالای مورد حمل و نقل جهان را تشکیل می دهد.



گروه سوم :


این گروه، مالکان کالاها و بسته هایی هستند که بار آنها خیلی کوچکتر از فضای انبارهای کشتی است؛ خواه نیاز آنها به حمل و نقل منظم باشد یا نامنظم. این نوع کالاها در حمل و نقل دریایی، کالای متفرقه یا عمومی و یا جنرال کارگو نامیده می شوند. فرستند گان این کالاها باید از خدمات کشتیرانی لاینر - خطوط منظم – استفاده کنند. کالاهای متفرقه ای که با خدمات لاینر حمل و نقل می شوند، 15- 10% کل تجارت دریایی جهان و تقریبا 1000-800 میلیون تن بار را در هر یک از سالهای اخیر تشکیل می دهند. بیشتر کشتی هایی که در کشتیرانی لاینر استفاده می شوند، کشتی های جنرال کارگو (حمل کننده کالای متفرقه)، کشتی های رورو (Roll On-Roll Off ) و کشتی های کانتینربر هستند.



در صنعت حمل و نقل دریایی، بازار کشتیرانی یک بازار رقابتی است. زیرا تعداد زیادی از مالکان کشتی و فرستند گان بار می توانند آزادانه وارد این بازار شوند یا از آن خارج شوند. بازار کشتیرانی ترمپ –خطوط نامنظم – و لاینر – خطوط منظم – از این نوع بازارها هستند، اگرچه سطح یا درجه آزادی در مفهوم واقعی آن، بین این دو بازار متفاوت است. اما برعکس این دو بازار کشتیرانی، کشتیرانی صنعتی چنین بازار بازی را تشکیل نمی دهد. زیرا در این نوع کشتیرانی، فرستند گان یا مالکان بار، همان مالکان کشتی هستند. بحث ما در اینجا بر کشتیرانی لاینر و ترمپ متمرکز خواهد بود.

تجزیه و تحلیل بالا بر اساس تقاضای حمل و نقل دریایی می باشد. یعنی ویژگی های تقاضای حمل و نقل دریایی نیازمند خدمات گاه به گاه (موقتی) کشتیرانی ترمپ برای بارهای بزرگ و حجیم، و خدمات منظم و مستمر کشتیرانی لاینر برای بسته ها و بارهای کوچک می باشد.

مرتضی
12-17-2011, 13:33
حالا نگاهی نزدیکتر به کشتیرانی ترمپ و لاینر از جنبه عرضه حمل و نقل دریایی خواهیم داشت:

کشتیرانی ترمپ و لاینر

کشتیرانی ترمپ:

کشتیرانی ترمپ در موارد زیر با کشتیرانی لاینر متفاوت است: (ویژگی های کشتیرانی ترمپ) :

ویژگی های عملیاتی:

حرکت کشتی ها بر اساس موقعیت بار صورت می گیرد و در مورد زمان و مکان به طور نامنظم است. زمان در مفهوم فوق به این معنی است که اجاره کننده ممکن است از کشتی در یک دوره زمانی استفاده کند. زمان اجاره می تواند از یک ماه تا شش ماه یا یک سال و حتی بیشتر باشد. مدت زمان دقیق اجاره در قرارداد بین مالک کشتی و اجاره کننده قید می شود و این مدت صرفا بر اساس نیاز اجاره کننده تعیین می شود.

مکان در مفهوم فوق، بیشتر به معنی بنادر بارگیری و تخلیه می باشد. بیشتر کشتی های ترمپ برای بهره برداری جهانی منظور شده اند و معمولا نیازی به تکرار سفر دریایی در یک مسیر معین نیست. هر سفر دریایی به طور مجزا از دیگر سفرهای دریایی انجام می شود. گاهی اوقات مالکان یا فرستندگان بار ممکن است نیاز به سفرهای دریایی مکرر بین بنادر معین و برای حمل یک نوع محصول داشته باشند که این نوع سفرهای پی در پی به منظر راحتی یک مالک کالای مشخص (اجاره کننده) برنامه ریزی می شوند و نباید به عنوان خدمات منظمی که توسط مالک کشتی ارائه شده است تلقی شود.

ویژگی های سازمانی:

بسیاری از شرکت های کشتیرانی ترمپ کوچک هستند و کشتی های کمی دارند. حتی ممکن است یک شرکت ترمپ، فقط یک کشتی داشته باشد. برای مثال می توان به یک شرکت متعلق به دو برادر یونانی اشاره کرد که ناوگانی متشکل از پنج کشتی دارند. سه تانکر فراورده بر و دو فله بر کوچک. این شرکت که دفتری با دو اتاق در انتهای غربی لندن دارد توسط یک مدیر اجاره کشتی ها با یک خط تلفن و یک منشی نیمه وقت اداره می شود. دفتر اصلی آن در آتن است که سه کارمند، مدیریت و حسابداری شرکت را انجام می دهند و هر مشکلی را که برای شرکت به وجود آید حل میکنند.

ویژگی های قراردادی:

قرارداد حمل و نقل رسمی که بین مالک کشتی و اجاره کننده بسته می شود، چارترپارتی نامیده می شود. مالک کشتی باید برای هر بار اجاره کشتی خود، یک چاترپارتی جداگانه امضا کند و مفاد چاترپارتی از یک سفر دریایی به سفر دیگر و از یک کشتی به کشتی دیگر، متفاوت است. توافق نهایی، به قدرت چانه زنی و مذاکره مالک کشتی و اجاره کننده و هم چنین به شرایط کلی بازار بستگی دارد.

ویژگی های بازرگانی:

بازار کشتیرانی ترمپ، یک بازار آزاد و رقابتی، با تعداد زیادی از اجاره کنندگان و مالکان کشتی است. نرخ کرایه حمل بر اساس بر اساس عرضه و تقاضای بازار در تغییر است. همان طور که تقاضا در این بازار نامنظم و همیشه در حال تغییر است، نرخ کرایه ها نیز در این بازار، همیشه در نوسان است. این باعث می شود که کشتیرانی ترمپ، یک فعالیت با ریسک بالا در نظر گرفته شود.

کشتیرانی لاینر:

مالکان کالاهای با کمیت کم اما با ارزش بالا، از این نوع خدمات کشتیرانی استفاده می کنند. برآورد می شود که بیش از نیمی از کل کرایه حمل دریایی جهان، از طریق کشتیرانی لاینر - خطوط منظم – بدست می آید.

ویژگی های عملیاتی:

کشتیرانی لاینر نوعی از حمل و نقل دریایی مشابه خطوط هوایی در حمل و نقل هوایی غیر نظامی، خدمات قطارها در حمل و نقل ریلی و خدمات اتوبوس ها در حمل و نقل شهری است. شرکتهای کشتیرانی لاینر، خدمات حمل و نقل را با برنامه حرکت ثابت و منظم، بنادر ثابت و مشخص، کشتی های نام برده شده و در بیشتر موارد با قیمت تعیین شده و ثابت ارائه می دهند. سیستم عملیاتی یک شرکت لاینر هم مدیریت کشتی را در بر می گیرد و هم مدیریت بار را. معیارهای عملیاتی برای خدمات خطوط منظم عبارتند از:

ظرفیت؛ یعنی فضای حمل و کانتینر های موجود برای مشتریان.
تناوب خدمات؛ یعنی تعداد دفعات ارائه خدمات در هر هفته یا هر ماه در یک بندر مشخص یا به عبارت دیگر تعداد دفعاتی که کشتی های یک خط لاینر در طول یک هفته یا یک ماه به یک بندر مراجعه می کنند.
طول زمان حمل و نقل؛ یعنی مدت زمانی که حرکت از یک بندر به بندر دیگر طول می کشد یا مدت زمانی که یک سرویس door to door انجام می شود.
به موقع بودن؛ یعنی قابل اطمینان و اعتماد بودن ارائه سرویس ها در زمان تعیین شده. مثلا اگر یک شرکت لاینر از قبل تعیین می کند که هر روز یک کشتی راس ساعت 8 در بندر عباس پهلو می گیرد، این امر به درستی انجام شود.

بعضی از خطوط لاینر فعالیت های مربوط به ترمینال های بندری را نیز به عهده می گیرند. هم چنین خدمات حمل و نقل زمینی هم ممکن است توسط شرکت های لاینر فراهم شود. مدیریت کانتینر نیز جنبه دیگری از فعالیت های کشتیرانی لاینر است و این خطوط با مشکلاتی مانند عدم توازن تجارت دریایی، نگهداری کانتینرها، تعویض کانتینرها و ... مواجه هستند.

ویژگی های سازمانی:

در مقایسه با شرکت های کشتیرانی ترمپ - خطوط نامنظم- ، شرکت های لاینر عموما بزرگ و پیچیده هستند. برای فراهم کردن خدمات منظم، نیاز به چند کشتی با ویژگی های مشابه می باشد. در داخل سازمان گروهی باید طوری بار را کنترل کند که از عرضه مستمر بار برای کشتی ها مطمئن باشد.از آنجایی که بار در کشتیرانی لاینر به صورت بسته های کوچک می باشد، مدیریت خطوط لاینر با تعداد زیادی از مشتریان حتی در یک سفر دریایی مواجه هستند. یک شبکه نمایندگی در تمام بنادری که کشتی های خط لاینر به آنها مراجعه می کنند باید ایجاد شود و خدمات مربوط به کشتی و کالا را فراهم کنند. مدیریت اطلاعات و هماهنگی در کشتیرانی لاینر مهمتر از کشتیرانی ترمپ است. به علت اینکه امروزه کشتیرانی لاینر بیشتر کانتینری می باشد، خدمات لجستیکی و پشتیبانی برای مشتریان، با توجه به مدیریت کانتینر ها، مورد نیاز است. سازمان کشتیرانی لاینر به صورت سیستمی و شبکه ای می باشد.

طوطی و بازرگان
12-22-2011, 14:38
با سلام به همه بازرگان پیشگان عزیز:stung:

مطلبی که برام جالب بود رو باهاتون در میون میزارم....

برای تمام شرکتهای حمل و نقل دریایی، مسیرهای رفت و برگشت دریایی تعیین گردیده که تمام خطوط کشتیرانی، موظف به رعایت حرکت در این مسیرها هستند. به این راههای دریایی ، خطوط اصلی دریایی نیست گفته میشود.

در بین تمام راههای دریایی جهان 8 راه اصلی برای حمل و نقل کالا ، مورد قبول شرکتهای بزرگ بین المللی میباشد، که عبارتند از:

1- راه شمالی اقیانوس آرام

2- راه جنوبی اقیانوس آرام

3- راه اقیانوس اطلس شمالی

4- راه کانال سوئز

5- راه کانال پاناما

6- راه آمریکای جنوبی

7- راه اروپا به آمریکای جنوبی

8- راه جنوب آفریقا

طوطی و بازرگان
12-22-2011, 14:49
اگه دوستان اطلاعاتی در مورد این راهها دارن به اشتراک بزارن لطفا....

من دارم در این زمینه تحقیق میکنم..اطلاعات بیشتر رو همین جا خواهم گذاشت:tan:

9jgm438i934g8jh5